ARN:s beslut: Pengar tillbaka efter Robyns fiasko-spelning

Besökare får rätt mot arrangören

Publicerad 2020-04-24

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) ger besökarna rätt mot arrangören.

Efter Robyns fiasko-spelning på Sjöhistoriska i Stockholm ska de nu betala tillbaka pengar.

– Det rör sig inte om några jättesummor, men utlovar man nånting så ska man hålla det, säger Johan Stanler, jurist som företrätt en av besökarna.

Festivalarrangören Woah dad! har betalat tillbaka 300 kronor till en besökare efter Robyns spelning på Sjöhistoriska i Stockholm i augusti förra året. Detta efter ett beslut i Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Besökaren hade krävt hela biljettkostnaden, 910 kronor, tillbaka efter fiaskospelningen, festivalen “Smash fest x Robyn”. Festivalen, där Robyn var höjdpunkten, hade utlovat ”en helhetsuppevelse” med möjlighet att köpa ”en massa god mat och dryck”.

Men timslånga köer och trängsel till matstånden gjorde det omöjligt för många besökare att köpa något att äta. Dessutom tog mat och dryck slut på festivalområdet. De besökare som lämnade området för att få i sig mat fick då beskedet att de inte var välkomna in på festivalen igen.

Matkaos på Robyns spelning.

Motsatte sig kravet

Woah dad! motsatte sig besökarens krav med motiveringen att alla artister uppträdde och att konserterna hade bra ljud och bild. Dessutom menar arrangören, enligt ARN:s beslut, att man tagit in mat och dryckesförsäljare i samma mängd som vid andra jämförbara endagsfestivaler.

ARN skriver i sitt beslut:

”Med hänsyn till att konsertdelen måste betraktas som själva huvudsyftet med festivalen som helhet, kan det enligt nämndens uppfattning inte anses visat att NN (besökaren) skulle ha avstått från att köpa biljetterna för det fall att NN hade fått klart för sig att informationen om maten var felaktig”.

Robyn under kaosspelningen i Stockholm.

Men samtidigt konstaterar ARN att bristerna vad gällde mat och dryck gjort att den utlovade helhetsupplevelsen ”gått förlorad”. Därför får besökaren tillbaka ungefär en tredjedel av biljettpriset.

”Enligt nämndens uppfattning har NN, (besökaren), därför rätt till ett prisavdrag för det fel som varit. Nämnden anser att prisavdraget skäligen kan uppskattas till 300 kr”.

Har betalat tillbaka

Enligt Johan Stanler, biträdande jurist på Appeal Advokatbyrå, som har företrätt besökaren, har Woah dad! nu återbetalat summan.

– Ja, det gjorde de för ett par dagar sen. Det rör sig inte om några jättesummor, men utlovar man nånting så ska man hålla det. Det som utlovades här stämde inte med hur det var och tillfredsställelsen för min klient ligger inte i summan utan mer i att man som arrangör måste vara mer noggrann med vad man utlovar när man marknadsför en festival eller konsert, säger han.

Redan före jul började arrangören betala tillbaka pengar till besökare som vänt sig till ARN med klagomål på konserten, men då med motkravet att de skulle dra tillbaka sina anmälningar, enligt uppgifter till tidningen GP.

”Vi har kompenserat ett flertal personer utifrån deras unika situation, däribland personer som hört av sig direkt till oss. Vi kommenterar inte enskilda fall”, svarade en representant för Woah dad! i ett mejl till GP då.

Aftonbladet har utan framgång sökt arrangören Woah dad!

Följ ämnen i artikeln