Gänget visar att de är med i eliten

Publicerad 2016-09-23

Nielsen imponerar stort när Oscars firar 110 år

Oj. Plötsligt blir det bra.

Första halvlek är tunn och trist. Efter paus visar det här gänget att de är med i revy-eliten.

Sanna Nielsen imponerar i sång och två av de bästa sketcherna.

Kvällens första humorförsök är misslyckade och det är ont om skratt före paus. Det bästa numret då inleds med Sanna Nielsen och Vanna Rosenberg i en park med varsin barnvagn. Dan Ekborg gör en hyfsat kul variant på ”Det gåtfulla folket” och sjunger om allt negativt med barn. Mindre kul är Robert Gustafsson och Rachel Molin som ­paret Carl Bildt och Anna Maria Corazza hos Arbetsförmedlingen. För långt och poänglöst.

Tonsäker imitation

Men i andra halvan visar Robert Gustafsson att han kan vara Sveriges roligaste när han uppträder som nervös politisk talare. Rachel Molin är fantastiskt underhållande som Birgitta GW Persson, och gör som ­syster en tonsäker imitation av kriminologen.

Den figuren har hon tidigare gjort bland annat i ”R.E.A”, ett gäng som höll revytraditionen levande i många år. Här finns ett bra nyhetsblock som påminner om det sättet att skriva sketcher, med Dan Ekborg och Sanna Nielsen som ­nyhetsankare.

Fin ny svensk text

Oscars fyller 110 år, och de gör en ganska rolig hyllning till steppandet i ”Singin in the rain”. Showen har några glittrande dansnummer. Sanna Nielsen gör Adeles ”Rolling in the deep” och man har lånat från de bästa.

Nya texter till sånger som ”Bli vår gäst” ur ”Skönheten och odjuret” och ”One” ur ”A chorus line”. Sanna Nielsen sjunger ”Windmills of your mind” som fått en fin ny svensk text, ”En del av ­något större”. Hon har en liknande roll som ­Monica Zetterlund i Hasse och Tages revyer.

Skrattar sist, skrattar bäst? Slutet gott, allting gott? Nja, inte riktigt.

Med en så svag första akt riskerar de att publiken går i pausen.