Tv-kriget kostar TV4 miljoner – varje dag

Experten: ”Tappar omkring 2,5 miljoner dagligen i reklamintäkter”

Publicerad 2019-12-17

Konflikten med Com Hem gör att TV4 blöder miljontals kronor varje dag.

När över en tredjedel av Sveriges hushåll inte längre kan se kanalen minskar också reklamintäkterna drastiskt.

– Om vi skulle förutsätta att detta håller i sig året ut så skulle det innebära ett reklamintäktstapp på någonstans mellan 45 och 50 miljoner, säger Christian Mörner, tv-expert på mediebyrån Carat.

”Bonde söker fru” tappade nästan 400 000 tittare när tv-kriget började. ”Hela Sverige bakar” tappade över 250 000 tittare och även andra populära program som ”Solsidan” och ”Jul med Ernst” har rasat, enligt siffror från MMS som mäter tv-tittande i broadcast-tv.

Och med minskade tittarsiffror förlorar också TV4 miljonbelopp varje dag i minskade reklamintäkter.

Tappar miljoner varje dag

Nöjesbladet har tagit hjälp av Christian Mörner som är chef för broadcast på mediebyrån Carat för att uppskatta hur mycket pengar TV4 förlorar varje dag som tv-kriget pågår.

Christian Mörner, chef för broadcast på mediebyrån Carat.

– Om man endast tittar på det linjära tittandet i TV4 Gruppens alla kommersiella kanaler så uppskattar jag att TV4 tappar omkring 2,5 miljoner dagligen i reklamintäkter, säger han.

Mörner betonar att det rör sig om en uppskattning och att han då också bortsett från hur tablån ser ut och de digitala lösningar som TV4 erbjuder och ett eventuellt ökat tittande på den streamade tjänsten TV4 Play.

Sedan förra onsdagen har TV4 varit släckt för totalt 1,6 miljoner hushåll, det vill säga en tredjedel av alla hushåll i Sverige.

– Detta blir då ett totalt tapp under dessa 6 dagar på cirka 14 till 15 miljoner i reklamintäkt för linjär tv, säger Christian Mörner på Carat.

Kan förlora 50 miljoner

Om konflikten håller i sig året ut uppskattar Mörner att TV4 totalt kommer att förlorar mellan 45 och 50 miljoner kronor, under en period på året då tv-kanalerna brukar kunna räkna med höga tittarsiffror och många annonsörer vill nå ut med stora kampanjer.

– Dessa siffror är som sagt endast baserade på den linjära affären och tar då inte hänsyn till uppsidan denna utmaning generar digitalt på TV4 Play, säger Christian Mörner.

Nöjesbladet har varit i kontakt med TV4:s presschef för företagsfrågor, Charlie Forsberg, för att fråga om TV4:s mångmiljonförlust under det pågående tv-kriget.

- Vi kommenterar inte den typen av uppgifter, säger han

Följ ämnen i artikeln