Är det sjunga om hamburgare ni drömmer om, Idoler?

Tobbe Ek om ”Idol”: Förväntar mig en fällning i granskningsnämnden efter det här

”Du kan bli hur stor artist som helst”, säger Anders Bagge.

Snarare hamburgersångare.

I varje reklampaus påminns ”Idol”-deltagarna om den framtid som väntar dem – om de har tur.

De drömmer om att stå på världens stora scener, skapa hits och bli idoler. TV4 säger sig jaga Sveriges nästa stora popstjärna. Men samtidigt påminns ”Idol”-deltagarna i varje reklampaus om vad som faktiskt väntar dem – om de har tur.

Det kan ju knappast vara TV4:s avsikt att bjuda på en kalldusch i varje paus. Men det blir verkligheten när den sponsrande hamburgerkedjan visar upp verkligheten för ”Idol”-föredettingar.

Renaida Braun och William Stridh får räknas till två framgångsrika före detta ”idoler” via bland annat musikaler och hits i Melodifestivalen. Och ett förhoppningsvis välbetalt gig som artister i en reklamfilm är inte fy skam. Men det är inte drömmen om den världssuccé som TV4 försöker bygga kring sina idoler. Långt ifrån.

Hamburgerkedjan raserar Idol-drömmen

Som huvudsponsor för ”Idol” lyckas hamburgerkedjan rasera den drömmen och visa upp det som väntar en hyfsat framgångsrik ”Idol”-deltagare: sjunga om hamburgare.

Att TV4 dessutom fullständigt sålt ut sig till sin hamburgersponsor framgår med all önskvärd tydlighet när de inte låter sponsorbudskapet stanna i reklampausen.

Hamburgerkedjans logotyper är tydligt utplacerade i TV4:s ”Idol”-sändning.

Mitt i programmet släpar de istället in ”Idol”—deltagarna i en av hamburgerkedjans restauranger, och låter en hamburgerkock leverera ett brev till deltagarna som är fullständigt omgivna av kedjans logotyper.

TV4 har tagit en rövare
Huvudsponsorn flyttar rakt in i TV4:s sändning av ”Idol”. Aftonbladets Tobbe Ek skriver: ”Förväntar mig en fällning i granskningsnämnden”

Det här måste vara en ren chansning från TV4:s sida. Nån har tagit en rövare och hoppas att ingen reagerar. För en tydligare blivande fällning i granskningsnämnden har jag nog aldrig sett tidigare. När SVT fälldes för att Samir Badran bytte t-shirt under en direktsändning för några år sedan kan det här inte vara annat än fullständigt kalkylerat. Jag räknar med att avtalet med hamburgerkedjan landat så här:

”Ni betalar x antal hundratusen för de sekunderna ni syns i bild – och så plussar vi på ett belopp motsvarande fem gånger det vi kommer få böta när vi fälls i granskningsnämnden”.

Tittarnas favorit tycks vara Caspar Camitz att döma av Aftonbladets omröstningar. Men han kan inte sitta helt säkert när Nadja Holm och Paulina Pancenkov levererar så starkt som de gjorde ikväll. Norrländsk charm och skånsk kaxighet går hem hos mig varje gång.

Följ ämnen i artikeln