Rolig och barnvänlig ”Robin Hood”-musikal med bra nyskriven musik

Publicerad 2019-10-27

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Robin Hood – The musical

Musikal för hela familjen på Stockholm Waterfront. Manus, regi: Robert Dröse. Musik: Martin Landh, Peter Nygren. Med Christian Arnold, Elisa Bryant, Martin Almgren, Joakim Nätterqvist, Axel Schylström, Tilde Fröling, Patrik Martinsson med flera.

Det blir stundtals lite larvigt när man gör barnvänlig underhållning av Robin Hood.
Men det är en musikal med både humor och bra nyskriven musik. Och ”Idol”-Martin Almgren visar att han kan ha en framtid som musikalartist, om popkarriären inte tar fart.

Dröse & Norberg Production har under senare specialiserat sig lite på att göra barnvänliga musikaler av klassiska historier. Senast Snövit, som fortfarande turnerar. Och nu Robin Hood.
Inte helt lätt att göra barnvänlig underhållning av, kanske. Alla som sett filmer med till exempel Kevin Costner eller Russell Crowe i titelrollen, vet ju att det kan gå rätt våldsamt till i historien om stråtrövaren i 1200-talets England som har som måtto att ta från de rika och ge till de fattiga.
Visst, man fäktas och slåss och skjuter med pilbågar här också, men mer på ett komiskt sätt, stundtals blir det lite larvigt med så överdrivet koreograferade låtsasslagsmål.
Men det är, som sagt var, familjeunderhållning. Mer humor än spänning. Effektiv men enkel scenografi, musikalen befinner sig ständigt på turné, då går det förstås inte att frakta omkring hela Sherwoodskogen. Två stora bildskärmar visar närbilder på vad som händer, kan nog behövas när man uppträder på större arenor än premiärdagens.
Framför allt imponerar Martin Landhs och Peter Nygrens musik. Det låter verkligen precis som den folkmusik från de brittiska öarna som man förknippar med den här tiden.

Christian Arnold och Elisa Bryant, som Robin Hood och Lady Marion, är ett gulligt par, men man önskar det slog lite mer gnistor kring känslorna mellan dem. Joakim Nätterqvist, från ”Arn”-filmerna, spelar rutinerat Little John. Föreställningens bästa skådespelare. Bäst sångnummer görs av Patrik Martinsson, Celeste Cappelen och, inte oväntat, Martin Almgren.
Den sistnämnda spelar Broder Tuck. Har inte så mycket att göra rent skådespelarmässigt, men äger verkligen scenen i de lätt gospelfärgade ballader han sjunger. Om popkarriären för ”Idol”-vinnaren från 2015 kanske inte riktigt tagit fart som önskat, har han säkert en bra framtid som musikalartist.