Starkt och omskakande om livet på Dramaten

Julia Dufvenius dag i ”Stjärnorna på slottet” berörde

Säsongsstarten av ”Stjärnorna på slottet” gjorde somliga tittare/läsare upprörda. Varför fick en före detta kriminell bli stjärna på slottet?

Andra programmet – med Julia Dufvenius Wollter i centrum – lär också väcka starka känslor. Det var omväxlande mycket starkt och ganska flummigt. Och vem är Dramaten-skådespelaren hon var livrädd för?

Efter förra veckans krönika om säsongsstarten av SVT:s ”Stjärnornas på slottet” fick jag ovanligt mycket mejl. Många var upprörda över att en före detta kriminell, skådespelaren Dragomir Mrsic, över huvud taget fick bli en stjärna på slottet.

Där håller jag inte med, han har sonat sitt brott. Däremot kom han lätt undan när han inte svarade på frågan om var bytet från det stora rån han var med om tog vägen.

De som vill veta vem Dramaten-skådespelaren som Julia Dufvenius Wollter var livrädd för i samband med pjäser de spelat ihop och i samband med Metoo och #tystnadtagning, fick heller inget svar. De får väl googla fram ett svar. De lär knappast bli förvånade…

Tvingades ta tjänstledigt

Historier om livet på Dramaten var en viktig – och oftast väldigt stark och rätt så omskakande – del av hennes program. Hon har verkligen blivit utsatt för det patriarkala styret där. Slagits mot det. Och till sist tagit tjänstledigt när ledningen inte brydde sig (teaterchefen Eirik Stubø fick sedan sparken). Julia fick tillbaka arbetsglädjen när hon lämnade fina Dramaten och fick filma något mer lättsamt, Hannes Holms ”Sune i Grekland”.

Jag följde den inspelningen på Rhodos några dagar och minns på hur nästan osannolikt gott humör hon var på hela tiden.

Annars innehöll det välkomponerade programmet både det förväntade och det oväntade. En hel del kring genombrottsrollen i banbrytande tv-serien ”Glappet” och kring jobbet med Ingmar Bergman i hans sista tv-film ”Saraband”.

Glödande engagemang

Men också sådant hon inte pratat särskilt mycket om. Uppväxten i ett kollektiv. Att få följa Tältprojektet som barn. En tv-inspelning i Ryssland med tragiskt slut. Mötet med och kärleken till kollegan Christopher Wollter. Svårigheten att kombinera barn och karriär. Allt berättat med glödande engagemang.

När hon sedan kallade in sin personliga healer, blev det flummigt på ett sätt jag inte alls får att gå ihop med hennes personlighet i övrigt. Ändå rätt kul tv, då övriga deltagare var ungefär lika skeptiska som jag och asgarvade åt alltihop.