Stan Lee var själv en superhjälte

Sonen till en rumänsk skräddare förändrade seriebranschen för alltid

Jag ritade serier när jag var tonåring. Men det var humor jag var ute efter. Att försöka skapa något så ambitiöst (och snyggt!) som en superhjälteserie var inget jag vågade mig på.

Stan Lee vågade. Han var själv en superhjälte. Hur annars är det möjligt att kunna skapa så många ikoniska figurer på så kort tid?

Det amerikanska kultur- och nöjeslivet vore ingenting utan de talanger som kom till USA på flykt från ett intolerant Europa.

Det gäller även serieskaparen och ikonen Stan Lee, eller Stanley Martin Lieber som han egentligen hette. Hans föräldrar var rumänska judar som kom till New York för att pröva lyckan, kämpade sig igenom Depressionen och uppfostrade en pojke som såg Errol Flynn fäktas på bio och drömde om att fånga äventyren i serieform.

Samtidigt som världen kastades in i brinnande världskrig 1939 kom han in i serietidningsbranschen och började arbeta för det förlag som så småningom kom att heta Marvel. ”Captain America”, historien om en tidstypiskt patriotisk supersoldat skapades inte av honom, men Lee fanns där i kulisserna och arbetade på serien.

Hans första superhjälte hette Destroyer och handlade om en journalist som hamnar i koncentrationsläger och får ett serum injicerat som gör honom övermänsklig.

En judisk serietidningsskapare fick alltså ett oemotståndligt tillfälle att ägna sina rutor åt att ge nazister på truten.

Skapade Fantastiska fyran

Tillsammans med Jack Kirby (en av Captain Americas skapare) blev Lee en av de drivande figurerna bakom Marvelrevolutionen i slutet av 50-talet. Det stora genombrottet kom med skapandet av Fantastiska fyran, en brokig kvartett superhjältar, som dök upp bland Marvels seriesidor först 1961.

Det blev inledningen till en kreativ explosion av sällan skådat slag. 1960-talet var ett decennium av amerikanskt framtidshopp i form av Kennedys löfte om att placera en människa på månen. Hulken, Iron man, Thor, Spindelmannen, Black panther och de andra hjältarna kom som på ett löpande band ur Marvelfabriken. Allting var möjligt och USA hade superkrafter, åtminstone fram tills Vietnamkriget gav den bilden en rejäl knytnäve i magen.

Stan Lee hängde med sin tid. Superhjältar fick vara komplexa och brottas med svåra problem, både på ett personligt plan och med frågor som berörde nutiden och världen i stort. Superhjältar beundrades av barn, men det betyder inte att det bara skulle vara läsning för barn.

Han såg till att serietidningarna var en plats för att bekämpa rasism och fördomar. Att de nutida serierna och filmerna som baseras på dem alltmer lyfter fram kvinnor samt introducerar homosexuella och icke-vita hjältar är helt i hans anda.

Framgångar värda miljarder

Marvel ägs numera av Disney i ett samarbete som har gjort båda bolagen allt rikare. De filmer som har baserats på Stan Lees skapelser är framgångar som är värda miljarder. Det går inte att förneka att han har förstått sitt värde. Han har vårdat varumärket och fungerat som Marvels ansikte utåt. Gjort sig tillgänglig för fansen.                 

Visst känns det oerhört tomt att vi kommer att få se framtida Marvelfilmer utan hans berömda ansikte i någon rolig småroll. Det hann bli 20 stycken.

Sonen till en rumänsk skräddare uppfyllde med råge den amerikanska drömmen.

Följ ämnen i artikeln