HBO Max-chefen svarar på priskritiken efter raseriet: Ändrar inte

Berättar för Dagens Media: Det här är vår affärsstrategi

Publicerad 2021-11-02

Det låga priset skapade raseri.

Nu svarar HBO Max-chefen på kritiken efter nylanseringen.

– Vi ändrar definitivt inte vår strategi, säger hon till Dagens Media.

Inför nylanseringen av HBO:s streamingtjänst i Norden, under det nya namnet HBO Max, slog företaget på stora trumman.

Men när det väl var dags förra veckan blev många lojala kunder arga. De hade visserligen fått ett lägre pris, medan Netflix nu höjer sina, men nya kunder lockades med ett 50 procent lägre pris – för resten av livet.

”Ändrar definitivt inte”

I en intervju med Dagens Media kommenterar Christina Sulebakk, chef för HBO Max EMEA kritiken. Hon menar att befintliga kunder har chans att få ett nästan lika lågt pris som nya kunder.

– Vi måste komma ihåg att vår affär har utvecklats över tid. När flera av våra nuvarande abonnenter kom till tjänsten fanns det en rabatt i form av gratis provperiod. Nu har vi tagit bort vår gratis provperiod och i stället introducerat andra erbjudanden till marknaden. 

När tidningen frågar om företaget övervägt att ändra erbjudandet efter kritiken blir svaret blankt nej.

Christina Sulebakk, chef för HBO Max EMEA.

– Absolut inte. Det här är vår affärsstrategi och det är en strategi som vi också applicerat i Latinamerika där vi framgångsrikt lanserat. Om någon har klagomål är man välkommen att höra av sig till vår kundtjänst och ha en konversation med dem – men vi ändrar definitivt inte vår strategi, säger hon till Dagens Media.

Vill fylla på databasen

Det låga priset gäller för nya kunder fram till slutet av november månad, en ”kort och begränsad tid” för att få in många nya kunder i kunddatabasen, menar Sulebakk.

– Vårt innehåll är väldigt högt värderat så mycket av det är rätt så dyrt att producera och tillgodose. Vår strategi är inte att långsiktigt rabattera vår produkt. Vår strategi är att ha ett attraktivt introduktionserbjudande för att få fler abonnenter att testa tjänsten och förhoppningsvis uppskatta allt som finns där. Konsumenterna kommer se ökade investeringar i innehåll och originalinnehåll från Sverige och andra marknader. Men också mer förvärv när vi växer och bygger ut tjänsten, säger hon till Dagens Media.

Lanseringen kommer fortsätta med 21 nya marknader nästa år med planen att sprida tjänsten över hela världen.

Förra veckans lansering gjordes förutom i de nordiska länderna även i Andorra och Spanien.


FAKTA: HBO Max

HBO lanserade sin streamingtjänst HBO Nordic i Sverige, Norge, Danmark och Finland i oktober 2012, då med succéserier som ”Game of thrones”, ”Veep”, ”The Newsroom” och ”Girls”. Sedan dess har serier som ”Succession”, ”Euphoria” och ”Mare of Easttown” tillkommit.

Tjänsten har varit bland de dyrare i Sverige fram tills relanseringen under namnet HBO Max, som använts i USA sedan förra året. Priset gick från 109 till 89 kronor för befintliga kunder medan nya lockades med halva priset, livet ut. För närvarande blir det 44,50 kronor i månaden.

I HBO Max kommer även filmer från ägarbolaget Warner läggas ut bara 45 dagar efter biopremiär, ”Dune” hade till exempel streamingpremiär i går.

Följ ämnen i artikeln