Kissie svarar på domen: Jag har aldrig sysslat med smygreklam

Publicerad 2018-02-01

Alexandra ”Kissie” Nilsson har blivit fälld för smygreklam.

Nu ger bloggaren sin syn på domen.

”Som jag har sagt flera gånger kommer jag aldrig syssla med smygreklam eller har heller gjort det”, skriver ”Kissie” på sin blogg.

I onsdags kom domen mot Alexandra ”Kissie” Nilsson, som tidigare anmälts av konsumentombudsmannen för att ha gjort smygreklam för mobilåtervinning.

Patent- och marknadsdomstolen har tittat närmare på två blogginlägg och ett Instagraminlägg, skrivna av bloggaren, och kommit fram till att Kissie i två av fallen inte varit tillräckligt tydlig med att det handlar om reklam.

DN, som var först att rapportera om domen, skriver att det är första gången som en influencer i Sverige döms för ett inlägg som gjorts i sociala medier.

Nu ger bloggaren sin syn på domen.

”Samtliga inlägg har alltid varit reklammarkerade, målet rör sig alltså inte om smygreklam utan om otydlig reklammarkering. Som jag har sagt flera gånger kommer jag aldrig syssla med smygreklam eller har heller gjort det. Jag har ingenting att dölja och jag har valt att ha en öppen och tydlig relation med mina följare”, skriver Kissie på sin blogg.

Hon påpekar vidare att det i domen konstaterats att målgruppen för marknadsföringen är kvinnor i åldern 18 till 34 år som ”vana användare och återkommande läsare” av bloggen.

”Det är alltså inte barn eller minderåriga läsare som KO hävdat i målet utan tvärtom en mer upplyst målgrupp som förstår när det handlar om reklam eller samarbeten”, skriver Kissie.

”Respekterar domen”

Bloggaren åläggs nu genom hennes företag Alexandra Media med förbud och hot om vite på 100 000 kronor förutsatt det skulle hända igen.

”Slutligen vill vi tillägga att det inte varit fråga om några uppsåtliga, omfattande eller särskilt klandervärda överträdelser av marknadsföringslagen från Alexandra Medias sida samt att Alexandra Media försökt förhålla sig till lagen och Konsumentverkets synpunkter”, skriver Kissie och fortsätter:

”Med hänsyn till detta och i brist på fast praxis i fråga om hur reklammarkeringar i sociala medier bör utformas fastställdes vitesbeloppet kopplat till förbudet och åläggandet därför förhållandevis lågt, 100 000 kronor.”

Enligt Kissies advokat kommer domen att följas.

– Vår klient respekterar och kommer att följa domen, det innebär att alla kommande samarbeten kommer att markeras längst upp i texten, säger Cecilia Torelm, advokat på Advokatfirman MarLaw, till SVT.