Petra Marklund

”Jag kände en jättestor skräck”

Petra Marklund om brytpunkten, klimatpanik och nya skivan

Av: 

Markus Larsson

Petra Marklund.
Petra Marklund.

NÖJE

Vissa har tomtar på loftet.

Petra Marklund, 36, har i stället en studio på vinden.

Där kan hon lugnt sitta och göra musik och känna sig knäpp i fred.

– Jag har blivit förskolepersonalens värsta mardröm, säger hon.

Om det inte vore för pandemin hade Petra Marklund kanske inte jobbat lika mycket på vinden.

Det var en praktisk konsekvens av att världen stängde ner och konserterna försvann.

Men nya albumet ”Frimärken” är inte bara inspelad hemma och i en liten bubbla. Musiken skrevs och producerades under två år, en period som Marklund kallar för en brytpunkt.

Hennes manager slutade, hon bytte skivbolag, allting luckrades upp.

– Jag kände en jättestor skräck för att kliva ut ur min trygga familj. Nu måste jag lita på att jag kan styra det här skeppet själv.

Många artister verkar ju föredra att ”göra det själv” i dag.

– Det är det bästa som har hänt mig. Jag hade nog blivit lat. Jag var lite för avslappnad med de ekonomiska bitarna och hela den processen. Jag har alltid jobbat skithårt, men också varit bortskämd med vissa saker.

Villkoren mycket mer på artistens sida. Det är en stor maktförskjutning

Petra Marklund har levt som artist och musiker sedan början av 2000-talet. Under den tiden har tekniken förändrat musikbranschen radikalt. Det har aldrig varit lättare att spela in och ge ut musik än idag. Samtidigt kan det vara lika svårt, eller ännu svårare, att nå ut genom bruset.

– Förut var skivbolagen de stora stjärnorna. I dag behöver man inte dem på samma sätt längre. Det kan räcka med ett konto på TikTok och Instagram. Villkoren mycket mer på artistens sida. Det är en stor maktförskjutning. Friheten och utrymmet att göra det man brinner för har blivit större.

Petra Marklund fick sitt stora svenska genombrott i första säsongen av ”Så mycket bättre” 2010.

Är det lika lätt, eller svårt, att försörja sig?

– Att försörja sig som artist är alltid klurigt. Både ja och nej. Om man får snurr på saker kan algoritmerna få en låt att spridas på ett helt annat sätt än förut. Men det krävs jävligt mycket streams för att man ska dra in pengar och försörja sig. Flera, flera miljoner.

Har de nya förutsättningarna och algoritmerna påverkat dig i hur du skriver låtar?

– Nej, om alla bara jagade maximalt antal streams – hur skulle det låta då? Det hade blivit rätt tomt.

Petra Marklunds karriär kan, grovt förenklat, sammanfattas i tre stycken sjumilakliv. De tidiga åren under namnet September med poppiga klubbhits som ”Satellites” och ”Cry for you”. Det svenska genombrottet i första säsongen av ”Så mycket bättre” 2010. När hon vaskade artistnamnet September, började sjunga på svenska och släppte singeln ”Händerna mot himlen”, skriven av Jocke Berg från Kent.

Det kan helt enkelt vara skitjobbigt och sunkigt också

”Frimärken” är i sin tur en sorts brytpunkt mellan unga popmelodier och vuxna texter. Musiken på singeln ”Dom kallar mig för...” går att nynna i lekparken. Texten om småbarnsåren hade kunnat vara en grå och extremt vardaglig ketchupreklam av Roy Andersson.

Varför låter småbarnsåren ofta som ett elände i svensk pop?

– Småbarnslivet kan bli väldigt förskönat. Vi har ju just upplevt en era med puttinuttigulliga bilder och uppdateringar överallt. Det kan helt enkelt vara skitjobbigt och sunkigt också. Det jobbigaste är att inte få sova. Det finaste är en ny nivå av kärlek.

”Jag har alltid jobbat skithårt, men också varit bortskämd med vissa saker”.

Hur sanna är textrader om att du inte sovit en blund på fyra år?

– Jag sover typ ingenting. Dolly Parton går upp tidigt på morgonen och skriver sina låtar och texter. Hon är klarast i huvudet då. Jag har också en ritual, men jag jobbar på natten. När resten av världen sover blir det äntligen lugnt.

Precis innan den här intervjun började beskrev du dig som knäpp. Kan du utveckla det?

– Jag lever ju ett annorlunda liv jämfört med normen. Jag kan till exempel lämna barnen jättetidigt och hämta dem sent. Och jag jobbar som sagt helst på natten.

Du är en mardröm för förskolan.

– Ja, jag är nog förskolepersonalens värsta mardröm (skratt). Men det är rätt vanligt bland mina artistkollegor. Och där kan jag känna och ha en gemenskap.

Det är så lätt att exempelvis töntförklara en kvinna som får barn, är artist och bryr sig om miljön

I flera intervjuer har du berättat om din klimatångest. Varför drabbas så många föräldrar av den oron?

– Därför att man får någonting annat än sig själv att jobba för. Jag var rätt nedslagen av miljöproblemen redan innan jag fick barn, men ett tag kunde jag nästan ignorera det. Nu går det inte längre. Det har varit skitjobbigt.

Vad är värst?

– Ovissheten gör mig mest frustrerad. Man måste förhålla sig till något ogreppbart som inte sitter fast i marken. Det är tufft att ta in något som inte går att förutspå, man vet bara att det kan få ohyggliga konsekvenser.

Många gillar att töntförklara artister som tar strid för klimat och miljö.

– Är det något jag är emot är det folk som håller på så. Jag känner det ur ett feministiskt perspektiv. Det är så lätt att exempelvis töntförklara en kvinna som får barn, är artist och bryr sig om miljön. Jag tycker att Patti Smith är svincool. Jag tycker att Dolly Parton är svincool, för att de är grymma artister och står för något. Vi måste skruva på föreställningarna om vad som är coolt och komma bort från den nedtryckande, gamla stilen. Den är bara patetisk.


PETRA MARKLUND OM...

... sin största klimatlast
– Att jag har skaffat barn, rent konkret. Men det finns jättemycket annat. Det jag gör för att gynna klimatet, hur jag till exempel placerar pengar och väljer elavtal, räddar inte världen. Jag försöker bara leva med mig själv och inte sitta apatisk och glo.

... att skriva texter
– Det kan börja med ett citat som jag har läst i en intervju. Låten kommer därifrån. Det är mäktigt att upptäcka hur melodierna kan formas efter texten och inte tvärtom. Musik som jag gillar fungerar ofta så.

... göra hits
– Det fascinerar mig att bara gå all in på att skriva en hit. Att kunna veta vad som exakt funkar är också en konstnärlig förmåga. Men mest söker man efter en magi i rummet utan att tänka på om det är en hit eller inte. En tragisk text på en glad bakgrund skapar alltid en cool effekt. Samma sak att bland indie med mer kommersiell musik. Det måste finnas motpoler i en låt.

ANNONS EXTERN LÄNK

Sommardeal: Prova BookBeat gratis i en månad – klicka här!

BookBeat


Publisert:

LÄS VIDARE

Så mycket tjänar allsångsprofilerna

ÄMNEN I ARTIKELN

Petra Marklund

Musik