Midsommar – som gjord för kultig midnattsbio

Spådomen: I framtiden klär amerikanska fans ut sig i folkdräkter och sjunger snapsvisor

”Midsommar”.

KRÖNIKA. ”Vem skulle gå på bio vid midnatt? Är du galen?”

Det fick filmentreprenören Ben Barenholtz höra 1970. Men han visste vad han gjorde.

”Midsommar” känns som gjuten för midnattsbio.

Det var i New York som fenomenet började. 1970 drev Ben Barenholtz, polsk flykting som hade överlevt förintelsen, en biograf i Chelsea som specialiserade sig på ett litet men kvalitativt och/eller utmanande utbud. Det året tänkte han visa den blodiga västernfilmen ”El topo”, men inte tidigare än vid tolvslaget på natten.

Planen var att locka en speciell sorts publik – unga människor som gärna rökte på inne i salongen. Ryktet spreds snabbt och trenden med midnattsbio tog fart, inte bara på Chelseabiografen. Flera filmer fick kultrykte under 70-talet tack vare midnattsvisningarna.

Definierade den nya trenden

Den underbara skräckkomedimusikalen ”Rocky horror picture show” hade premiär i New York i april 1976 och kom att definiera den nya trenden. Filmen började leva sitt eget liv.

Skulle man gå på en av midnattsvisningarna fick man vara beredd på att vara interaktiv. Att sitta där i tysthet gick inte an. Besökarna klädde ut sig, kunde replikerna utantill, sjöng med i sångerna och kastade medtagen rekvisita på varandra vid lämpliga tillfällen. Helvetet på jorden, för den introverte?

Det ska vara lite märkvärdigt om man går på bio vid midnatt. Det ska inte vara vilken film som helst.

Fenomenet lever kvar och har sin speciella aura. Det ska vara lite märkvärdigt om man går på bio vid midnatt. Det ska inte vara vilken film som helst.

I Berlin visar biografen Lichtblick fortfarande ”Casablanca” varje lördag klockan 00.00. Sådant ruckar man inte på.

Midnattsbions fader dog i slutet av juni, 83 år gammal. New York Times publicerade en läsvärd runa om Ben Barenholtz förra veckan där David Lynch berättade om hur Barenholtz midnattsvisningar av ”Eraserhead” (1977) gjorde regissören berömd.

Briljant skräckfilm

Jag kan tänka mig att Ari Asters karriär, om han inte redan vore berömd, skulle ha kunnat starta med midnattsvisningar av hans briljanta skräckfilm ”Hereditary”.

Faktum är att jag kan se framför mig hur hans ”Midsommar” skulle kunna få en ”Rocky horror”-liknande framtid. Fans i en sliten kvartersbiograf på Manhattan, utklädda i svenska folkdräkter och sjungande snapsvisor medan döden lurar i Hälsingland på bioduken.


”Night of the living dead”.

3 klassiker

... som blev kult när midnattsbio slog igenom.

  • "Night of the living dead" (1968)
  • "Levande mål" (1968)
  • "Harold å Maude" (1971)

Följ ämnen i artikeln