En familj och ett imperium kollapsar

Anarkister och avrättningar – men eposet ”Sunset” lyfter inte

Publicerad 2019-03-21

Betyg: 2 av 5 plusBetyg: 2 av 5 plus

Sunset

Regi László Nemes, med Juli Jakab, Vlad Ivanov, Evelin Dobos.


FILMRECENSION. Det händer mycket i ”Sunset”.

Anarkister. Avrättningar. Kejsarglamour.

Ändå blir det aldrig det där svepande eposet man vill förföras av.

DRAMA. Vi befinner oss i Budapest 1913. En ung kvinna, Írisz (Juli Jakab), som har växt upp på barnhem söker sig till en elegant och omtalad hattbutik som hennes familj en gång ägde. Nu vill hon ha ett jobb där, vilket höjer ett och annat ögonbryn.

Írisz vet inte mycket om sin familjs förflutna, men börjar gräva i historien. Det är riskfyllt. Efter ett tag känns det som att marken under henne, och hela Österrike-Ungern, gungar.

På pappret låter det spännande med ett epos som utspelar sig året före första världskriget och kopplar samman en familjs öde med ett helt imperiums kollaps. Filmen är påkostad och förväntningarna var höga eftersom regissören Lászlo Nemes imponerade så mycket på oss med sin debutfilm ”Sauls son” (2015), ett helvetiskt förintelsedrama som Oscarbelönades.

Men den stil som var så lyckad för ”Sauls son” fungerar inte i ”Sunset”. Kameran håller sig väldigt nära huvudpersonen Írisz genom hela filmen. Den jagar henne när hon rör på sig; det är intimt och klaustrofobiskt. Det fick en enorm spänningseffekt i ”Sauls son”.

Men här känns greppet onödigt och Írisz som person är inte tillräckligt intressant för att vi ska vilja dela varenda sekund med henne.

Kostymerna är vackra i de borgerliga miljöerna, men berättarmässigt blir det för tungfotat.

”Sunset” har biopremiär på fredag, den 22 mars.

Följ ämnen i artikeln