Existentiella frågor i japanskt drama

Publicerad 2018-04-30

För tankarna till Kurosawa. ”Tredje mordet” påminner om flera av mästarens filmer.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Tredje mordet

Regi Hirokazu Kore-eda, med Masaharu Fukuyama, Kôji Yakusho, Suzu Hirose.

DRAMA Först mördas en man med brutala slag mot huvudet och mördaren bränner liket.

I nästa scen möter försvarsadvokaterna en gripen man som erkänt i fängelset. Han har tidigare suttit 30 år för dubbelmord. Nu ska skicklige advokaten Shigemori försöka få domen livstids fängelse i stället för dödsstraff. Shigemori möts av olika versioner om vad som hänt, och funderar på juridisk taktik. Att mörda någon man hyser agg till anses förmildrande i Japan jämfört med att mörda för att råna.

Japanske regissören Hirokazu Koreeda har tidigare gjort rörande familjedramatik i  ”Sådan far, sådan son” och ”Efter stormen”, om föräldrar och barn. Han är fascinerad av minnen, och ”Tredje mordet” har laddade samtal i drabbande närbilder. Här finns scener som för tankarna till Akira Kurosawas ”Demonernas port”, om motsägelsefulla vittnesmål, och även till Kurosawas spännande ”Himmel och helvete” om brott och straff och moral.

”Tredje mordet” ser ut som thriller och rättegångsdrama, men utvecklas mer till en existentiell fundering kring juridikens spelregler kontra sanningen. Här finns flera fall av störda kontakter mellan fäder och döttrar.

Ett mordfall som väcker fler och fler frågor i stället för att hitta eller söka säkra svar.

Följ ämnen i artikeln