Sir David Attenborough.

FILMRECENSION. Världens mest kända naturfilmare sammanfattar sitt liv i en ny, sin sista (?), film.
Den är också ett rop på hjälp om att vi faktiskt kan och hur vi ska rädda vår planet – men bara om vi handlar nu!

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

David Attenborough: A life on our planet

Regi: Alastair Fothergill, Jonnie Hughes, Keith Scholey.

DOKUMENTÄR. Sir David Attenborough behöver väl knappast någon presentation. 94 år gammal har han för brittiska BBC gjort nyskapande, stilbildande, avslöjande och bedövande vackra naturfilmer hela sitt vuxna liv. Nya filmen, faktiskt den första han gjort för biograferna, är ett slags vittnesmål. Hans personliga tankar om hur människan har behandlat naturen under hans livstid.

Lite grann är det en självbiografi, över hans eget liv och den egna karriären. Innehåller härliga svartvita arkivfilmer från när han var ung nybliven äventyrare och upptäckare.

Men allra mest är filmen en reflektion och tillbakablick på hur naturen har förändrats under de år han har gjort sina filmer. Han berättar hur flygindustrin exploderade ungefär samtidigt som han började jobba, vilket innebar att han lätt kunde flyga runt hela världen. Då han har besökt i stort sett varenda land som finns, har han själv bidragit till miljöförstöringen. Först under de senaste tio åren har han anammat alla forskares varningar om klimathotet fullt ut. Han ville vara säker innan han tog ställning. Nu är han , till hundra procent.

Filmen är, inte oväntat, full av fantastiska naturbilder. Ett slags ”greatest hits” ur hans många tv-program. Men också nytagna bilder. Det börjar i Tjernobyl, den ukrainska staden, ödelagd efter kärnkraftskatastrofen 1986. Så kommer jorden att se ut om vi inte gör något, varnar han för. Inget kunde stoppa teknikens under, menar han. Men nu måste vi stoppa oss själva, om vi inte ska konsumera sönder den planet vi lever på.

Jag är inte riktigt säker på att jag ”köper” hans ibland lätt naiva argument för hur vi ska rädda vår planet. Men hoppas jag har fel.

Det är hur som helst fascinerande att höra en med sådan erfarenhet, som varit med om så mycket, berätta. Om sitt liv, vår planet och vår eventuella framtid på den.

Filmen har världspremiär måndag 28 september, även på många biografer i Sverige. På bio får man även ett halvtimmessamtal mellan David Attenborough och Michael Palin, före detta Monty Python-medlem, som delar passionen för att utforska vår planet.
Söndag 4 oktober har filmen premiär på Netflix.