”Gula änkan” hade mått bra av mer bubbel
Intressant historia dras ner av klichéer
Publicerad 2024-11-29
Gula änkan
Regi Thomas Napper, med Haley Bennett, Ben Miles, Sam Riley, Tom Sturridge, Leo Suter, Natasha O'Keeffe
FILMRECENSION. Den verklighetsbaserade historien om hur en ung änka skapade ett champagneimperium.
DRAMA/BIOPIC. Än i dag delas priset Veuve Clicquot Business Woman Award ut till framgångsrika affärskvinnor, och Barbe-Nicole Clicquot-Ponsardin (1777–1866) kallas också ofta för den första moderna affärskvinnan. I början av 1800-talet ärvde hon sin mans mindre vinhus och lyfte det på kort tid till ett av världens främsta champagneimperium. Nu har hennes första affärssteg blivit en film, baserad på den bästsäljande biografin ”The Widow Clicquot”.
Resultatet är en blandning av klassisk företagsframgångssaga, romantiskt kostymdrama med dagböcker och brev upplästa med inre röster i skenet av flackande ljuskällor och en feministiskt tintad underdog- och kvinna i ett patriarkalt samhälle-historia. Resultatet känns i mycket som typiskt 80-tals-tantsnusk, tyvärr av sämre sort.
Skådespelarna – bland andra Haley Bennett, Sam Riley, Tom Sturridge och Ben Miles – gör vad de kan med vad de fått i knät, men har inte något särskilt stadigt att luta sig mot. Alla repliker mer eller mindre viskas fram från under skjortor, hucklen och hattar, kinder och nästippar är rosiga, de vidsträckta franska landskapen böljande och guldigt solbelysta, hanterandet av smaker, jord och vinrankor sinnligt.
Ett spännande och intressant stycke historia tyngs ner av klichéerna, och känslan är att man hellre skulle vilja se en dokumentär eller läsa biografin som filmen bygger på.
Visas på bio.
Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram och X (Twitter) för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.