Inför Oscarsgalan tappar alla vettet

Kulturkriget puttrar ständigt under ytan

”1917”.

KRÖNIKA. Topplocket flyger några gånger i veckan på alla inblandade.

Varje år tappar filmkännare vettet en smula veckorna före Oscarsgalan.

Det börjar med att alla är rörande överens om att Oscarsgalan inte är viktig längre. Tittarsiffrorna dalar, det är alltid fel film som vinner, vem bryr sig? Sedan tillbringar filmälskare och kritiker veckor med att gräla om vilken film som måste vinna den främsta kategorin.

Varietys Owen Gleiberman skrev nyligen en kolumn om varför det vore fel, fel, fel om den stora favoriten ”1917” vinner. Akademien måste varnas för att begå detta historiska misstag, hävdade han. Det är framför allt de amerikanska kritikerna som leder dessa korståg på Twitter, ofta med en doft av kulturkrig. Under året har de hyllat filmerna de anser vara viktigast, men akademiledamöterna prioriterar annorlunda.

Det är inte bara nomineringarna som avslöjas i januari utan även klyftan mellan filmkännare och filmarbetare i Hollywood.

Örfilades upp

Tonen på nätet var giftig 2017, då den mästerliga musikalen ”La la land” örfilades upp för att den såg ut att bli det största hotet mot den Viktiga Filmen ”Moonlight”, ett mycket berörande drama som ovanligt nog handlade om homosexualitet bland afroamerikanska män.

”Moonlight” vann överraskande och ”La la land” slapp bördan av att alltid dras fram som exempel på att ”fel film vann”.

Sådan tur har inte ”Green book”, förra årets underhållande vinnare som bara seglade förbi Viktiga Filmer som ”Roma” och plockade hem toppriset. Ända sedan dess har filmen släpats i twittersmutsen, kallats usel och rasistisk, trots dess antirasistiska budskap.

Betydelsen av att en film som ”Moonlight” tar hem kvällens mest prestigefyllda Oscar ska inte underskattas. Förra året skrev jag i en krönika att prisgalorna måste komma ikapp verkligheten, att lysande kvinnliga regissörer väntar på att få sina verk uppskattade.

Men det envisa fokuset på kulturkriget och nedsablandet av utmärkta filmer som fler i akademien råkar gilla mer än den Viktiga Filmen suger glädjen ur Oscarsäsongen.

Svårt att inte svepas med

Efter galan behöver vi semester. Jag blev själv trött på mitt tjat förra året när den hopplöst mediokra Queen-biografin ”Bohemian rhapsody” vann flera tunga priser.

Varför bry sig så mycket? Men det är svårt att inte svepas med i hetsandet. Nobody’s perfect, som Joe E Brown konstaterade i ”I hetaste laget” (1959)… som inte vann Bästa film. Vilken hejdundrande skandal. Det har gått 60 år, men det släpper vi inte.


”Parasit”.

3 Oscarfavoriter

  • ”Parasit”
  • ”1917”
  • ”The Irishman”

Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook för filmnyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.

Följ ämnen i artikeln