”Jag vet att det finns spöken”

Uppdaterad 2016-04-04 | Publicerad 2015-10-16

Skräckmästaren Guillermo Del Toro om nya storfilmen ”Crimson Peak” – och när han bevittnade ett mord på hotell

Skräckmästaren Guillermo Del Toro älskar att skrämma slag på andra.

Samtidigt är han lika rädd själv.

– Jag vet att det finns spöken, säger han till Nöjesbladet.

Den 51-årige regissören som är Sverigeaktuell med ”Crimson Peak” berättar när han tar emot på ett Beverly Hillshotell att han varit med om två övernaturliga händelser som gett honom kalla kårar.

– När jag reser bor jag ofta på hemsökta hotell. Jag gillar det. I Nya Zeeland bad jag om ett specifikt rum. Då hörde jag ett mord mitt i natten.

”Varken druckit eller rökt”

Han avbryter sig, som om han just levererat en cliffhanger i ett tv-avsnitt.

– Jag var där när vi letade inspelningsplats för ”The hobbit”. Mordet skedde mitt i rummet och jag kunde höra skriken väldigt länge.

När han ser undertecknads skeptiska blick lägger han ut texten.

– Jag lovar, jag hade inte druckit. Jag hade inte rökt. Jag låg inte på stranden eller vid något stearinljus. Det skedde när jag tittade på ”The wire” på dvd, precis när jag såg Stringer Bell (figuren som spelas av Idris Elba, reds anm.).

– När det började visste jag att det existerade.

”Bra historier”

Exakt vad det rörde sig om kan han inte svara på.

– Jag säger inte att det hade med ont eller gott att göra, eller med religion. Men jag är övertygad att vi om 20 till 30 år kommer att komma på vad det är och ha en perfekt rationell förklaring som, ”Det är klart att det var en ljusstråle som bröts”.

Frågan är vad som får någon att frivilligt söka såna upplevelser.

– Jag blir rädd när det sker, säger Del Toro.

Sen skrattar han.

– Efteråt är det bra historier.

Stor budget

Del Toro har skrivit ”Crimson Peak”. Berättelsen som kostat 425 miljoner kronor att spela in kretsar kring en ung författare (spelad av Mia Wasikowska) som när hon flyttar hem till sin nyblivne make (Tom Hiddleston) upptäcker att varken han eller huset är vad hon trodde.

– Filmens inledning baseras på en grej som hände min mamma som barn. När hon låg i sängen besöktes hon av sin döda mormor som kramade henne bakifrån.

Skräck en livsstil

För Del Toro, som skapat ”Hellboy”, ”Pans labyrint” och producerat ”Mama”, är skräck en livsstil och en helt naturlig sådan.

– Det är välkänt inom barnpsykologi. Det som skrämmer dig mest när du är barn blir du beroende av, oavsett om du blir totalt förstörd av det eller inte.

– Det hände mig. Jag var liten när jag blev skrämd av tv-program och en barnflicka som älskade att berätta mexikanska skräckberättelser för mig.

– Sen började jag älska det.

Han skrattar.

– Jag gick till Spökhuset när det öppnade 1969. Sedan dess har jag varit där minst en gång varje år. Det är ett ställe där jag känner stor frid.

Inte traditionell skräck

Om Del Toro är ett erkänt namn i horror-genren ser han sig inte som en traditionell skräckskapare.

– Det lättaste sättet att skrämma en publik är att låta spökena spela på vår rädsla för det övernatur­liga. Man kan till exempel säga att de är demoniska själar. Då är vi rädda redan när de dyker upp.

– För mig är det inte intressant. Jag gillar att ta varelser som är otäcka och låta dem göra något neutralt eller hjälpsamt. Det jag gör är att låta människorna vara den verkliga ondskan. De är de som skrämmer mig.