Ruben Östlunds nya film fylld av minnesvärda scener

Ruben Östlunds film ”The square” får ett bra betyg av Nöjesbladets recensent.

En kulturfest där gästerna blir skrämda till livet. En sexscen med ett högst oväntat slut.
Två av flera mycket minnesvärda scener i Ruben Östlunds nya film ”The Square”, en satir om konstvärlden som inte liknar något vi har sett tidigare.

Första visningen för världspressen ägde rum på fredagskvällen i Salle Debussy på filmfestivalen i Cannes.

Helt klart står filmen ut ordentligt från allt annat som hittills har visats i tävlingen om Guldpalmen. Rent kvalitativt är den bäst hittills. Och den är oförutsägbar som få filmer är nu för tiden.

Claes Bang (från tv-serien ”Bron”) spelar Christian, chef för X-Royal Museum, ett modernt konstmuseum som i filmen har tagit över det kungliga slottets lokaler sedan monarkin har avskaffats. Nu väntar en utställning som heter The Square (rutan), om en plats för humana värderingar, en frizon där tillit och omsorg råder.

Men Christian får svårt att få livspusslet att gå ihop. Tvåbarnspappa varannan vecka. En sexuell relation med en utländsk journalist (Elisabeth Moss). En pr-kampanj för The Square som orsakar skandal. När han förlorar sin telefon, ställs allt på sin spets…

Svart och skruvad humor som skaver

Ruben Östlund har en förmåga att få in svart och skruvad humor som skaver ganska ordentligt i väldigt mycket av sina iakttagelser av dagens samhälle. Det skojas med den så kallade kulturmannen. Med hur självupptagna många är med sina telefoner och sociala medier. Med pr-folk och medier. Med kampen mellan könen. Även tiggarna på gatan, de som ingen vill låtsas om, spelar en icke oväsentlig roll.

Det finns några få svagheter. Dominic West har minnesvärda, men för få, scener. Man hade gärna haft lite mer bakgrund till varför Elisabeth Moss rollfigur är som hon är. Och hur briljant Claes Bang än är, är det inte alltid så lätt att tycka om Christian, omväxlande självupptagen och förvirrad.
Som helhet är ”The Square” en mycket häftig filmupplevelse. Suveränt foto, ljud och musikval. Några scener som för alltid fastnar i huvudet. Claes Bangs och Elisabeth Moss sexscen med sitt högst oväntade efterspel. Och så den stora galamiddagen och kulturfesten där Terry Notary, som en performance-artist, skrämmer livet ur middagsgästerna. Han får alla att tänka Snälla, utse inte just mig till ditt offer, välj någon annan.

En dråpligt rolig och samtidigt obehaglig scen, som direkt får en självklar plats i den svenska filmhistorien.