Hundraåringen lyfte svenska filmåret

Uppdaterad 2015-04-24 | Publicerad 2015-02-16

...men biobesöken minskade totalt sett

Biobesöken minskade totalt sett under 2014 men på mindre orter har digitaliseringen bidragit till en liten ökning av biljettförsäljningen.

Rekordsuccén för "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" räddar statistiken.

Den Robert Gustafsson-frontade succéfilmen hade visserligen premiär redan på juldagen 2013. Men under 2014 stod den för 1,1 miljoner biobesök, vilket är mer än någon annan film, svensk eller utländsk. Totalt har filmen, i regi av Felix Herngren, sålt drygt 1,5 miljoner biljetter och står för 28 procent av den svenska marknadsandelen under 2014, enligt Svenska filminstitutets statistikrapport över året som gått.

– Det var en viktig film för oss, dels drog den mycket besök själv men filmer som den drar publiken till biografen, så andra filmer tjänar också på det. Det är extra roligt att filmen är svensk, säger Per Mårtensson, programchef på SF Bio.

Räddade 2014

"Hundraåringen" bidrog också till att den svenska marknadsandelen av hela biokakan var den bästa på fem år, 25,1 procent. Utan den enskilda titeln hade siffran sjunkit till 19,5, vilket i så fall skulle ha puttat ned 2014 till det sämsta året för svensk film på fem år.

– Det är samtidigt svårt att säga hur det hade sett ut utan den här enskilda titeln. Kanske hade man valt andra filmer istället men det är tydligt att den har lockat unika besökare, den hade ett långt liv på biograferna och folk var uppenbarligen intresserade av att se just den, säger Per Mårtensson.

Totalt hade 247 långfilmer biopremiär under 2014 och det gjordes sammanlagt 16,3 miljoner biobesök. Det är en minskning med knappt 2 procent jämfört med 2013. Jämfört med toppåret de senaste fem åren, 2012, är det en minskning med 9 procent. Minskningen av biobesöken är tydligast på större orter. På orter med färre än 30 000 invånare ökade i stället antalet besök med 0,3 procent. Digitaliseringen av biografer på små orter är en del av förklaringen men ökningen var störst under årets två första månader, vilket tyder på att "Hundraåringen" spelat en stor roll även för de siffrorna.

Barnfilmer drog

46 av årets filmer var svenska, inklusive 17 dokumentärer. Förutom "Hundraåringen" har de svenska barn- och familjefilmerna gått bäst. Av dokumentärerna stod Björn Afzelius-porträttet "Tusen bitar" för 76 procent av biopubliken med drygt 127 000 besök. 20 filmer nådde 200 000 biobesök eller fler, av dem var 6 stycken svenska. Det totala antalet besök på svensk film var nästan 4,1 miljoner. Utan "Hundraåringen" hade den siffran landat på drygt 2,9 miljoner.

Per Mårtensson på SF Bio har svårt att se att någon film kommer att bli riktigt lika framgångsrik under 2015 som "Hundraåringen".

– Men vi har höga förväntningar på hösten, med nya Bond och "Star wars". Det blir spännande att se var "Fifty shades of Grey" slutar också.

Miranda Sigander/TT