Guldbaggar lär gå till ”Boy from heaven”

Aftonbladets filmexperter tippar årets vinnare

Uppdaterad 2023-01-24 | Publicerad 2023-01-23

Ikväll delas ett gäng Guldbaggar ut på Cirkus till våra svenska stjärnor. Årets programledare är Parisa Amiri och du ser galan på SVT1 och SVT Play.

Jan-Olov Andersson (JOA) och Stefan Hedmark (SH) står redo med spåkulan.

Här är vinnarna på galan i de största filmkategorierna.

Film

”Boy from heaven”, ”Comedy queen”, ”Historjá – stygn för Sápmi”, ”Jag är Zlatan”, ”Triangle of sadness”.

JOA: Det lär stå mellan Cannes-belönade ”Boy from heaven” och ”Triangle of sadness”. För fem år sedan vann Tarik Saleh bästa film och Ruben Östlund bästa regi för ”The Nile Hilton incident” respektive ”The square”. Tror det blir tvärtom i år. Ruben Östlunds ”Triangle…” är snäppet originellare.

SH: Vilken blandning i denna kategori! ”Triangle of sadness” har visat sig vara en ganska polariserande film, men inte på ett konstnärligt utmanande sätt; den går i samma stil som de flesta av Ruben Östlunds prisade filmer. Jag tror att juryn hellre belönar ”Boy from heaven”, Tarik Salehs bästa film.


”Boy from heaven”.

Regi

Sanna Lenken (”Comedy queen”), Tarik Saleh (”Boy from heaven”), Jens Sjögren (”Jag är Zlatan”), Ruben Östlund (”Triangle of sadness”).

JOA: Tarik Saleh vinner. Medan Ruben Östlunds film, fullt medvetet, spretar åt många håll, är det suveränt gjort av Saleh att skapa en så spännande och stämningsfull thriller av ett så komplext ämne.

SH: Det är fullt möjligt att juryn väljer att dela upp film- och regiprisen mellan Tarik Saleh och Ruben Östlund. Men jag gissar ändå på att ”Boy from heaven” tar hem även detta pris. Östlund har redan tre regi-baggar och ”Triangle of sadness” är inte anledning nog för en fjärde.


Sigrid Johnson i ”Comedy queen”.

Kvinnlig huvudroll

Sigrid Johnson (”Comedy queen”), Bahar Pars (”Maya Nilo (Laura)”), Vera Vitali (”Länge leve Bonusfamiljen”), Katia Winter (”Året jag slutade prestera och började onanera”).

JOA: Katia Winter var inte bara makalöst bra i ”Året jag slutade…”, hon imponerade lika mycket och kunde lika gärna varit nominerad för ”Ur spår”. Men konkurrensen är stenhård. Sigrid Johnson är den bästa barnskådespelaren vi sett på åratal. Och Bahar Pars håller ihop sin rätt röriga road movie.

SH: Jag var inte jättesåld på ”Året jag slutade...”, men Katia Winter är ett av filmens starkaste kort. Jag blir glad om hon vinner, för hon var även jättebra förra året i Vasaloppskomedin ”Ur spår”. Men den insats som berörde mig mest var Sigrid Johnson.


Martina Haag och Sven Wollter.

Manlig huvudroll

Tawfeek Barhom (”Boy from heaven”), Granit Rushiti (”Jag är Zlatan”), Oscar Töringe (”Comedy queen)”, Sven Wollter (”Dag för dag”.) Alla fyra är lika värdiga vinnare.

JOA: Alla fyra kan absolut vinna. Och alla är värda priset. Det är inte av sentimentala skäl, för att Wollter gick bort innan filmen visades, som jag till sist ändå tycker att hans rollfigur är den som berör mest.

SH: Bra insatser rakt igenom i denna kategori. Jag är kluven mellan Oscar Töringe och Sven Wollter. Men jag misstänker att Guldbaggejuryn är mindre sentimental än exempelvis Oscarsröstarna, så kanske inte den framlidne Wollter ändå? Vi säger Töringe.


Kvinnlig biroll

Dolly de Leon (”Triangle of sadness”), Marika Lindström (”Bränn alla mina brev”), Liv Mjönes (”Tack för senast”), Carla Sehn (”Stammisar”).

JOA: Liv Mjönes imponerar som gängets ständiga festprisse, alltid lite för full på alla fester. Men Dolly de Leons vändning i Ruben Östlunds film, från längst ned i hierarkin som toalettstäderska, till den som styr alla skeppsbrutna på den öde ön, blir svårslagen.

SH: Jag hade gärna gett baggen till Mjönes, men jag tror att här finns en av de främsta vinstchanserna för ”Triangle of sadness”. Skådespelarinsatserna är den klarast lysande delen av filmen.


Zlatko Buric och Henrik Dorsin i ”Triangle of sadness”.

Manlig biroll

Håkan Bengtsson (”Jag är Zlatan”), Zlatko Buric (”Triangle of sadness”), Fares Fares (”Boy from heaven”), Sten Ljunggren (”Bränn alla mina brev”).

JOA: Målfoto mellan Zlatko Burics pratglade och levnadsglade oligark och Fares Fares lågmälda underrättelseagent. Buric vinner.

SH: Sten Ljunggren och Marika Lindström är båda suveräna som Sven och Karin Stolpe, men det här lär bli ytterligare en skådespelarvinst för ”Triangle of sadness”.


Manus

”Boy from heaven”, ”Jag är Zlatan”, ”Maya Nilo (Laura)”, ”Triangle of sadness”.

JOA: Tarik Saleh blandar väldigt skickligt konflikter inom islam i thrillerns form. Ruben Östlund får kanske nöja sig med att bli Oscarsnominerad i morgon för sitt mer yviga manus.

SH: För mig är det här en enkel kategori, de andra kommer inte riktigt i närheten. Tarik Saleh har gjort ett imponerande arbete med att skildra konflikterna inom islam, samt mellan religionen och staten, i ”Boy from heaven”.


”Nelly & Nadine”.

Dokumentär

”Döttrar”, ”Historjá – stygn för Sápmi, ”Nelly & Nadine”, ”The scars of Ali Boulala”.

JOA: ”Nelly & Nadine” golvade mig totalt, en fantastisk historia, även hur den kom till. Men dokumentärfilmsjuryn brukar aldrig belöna den bästa filmen. Och ”Döttrar” är också en värdig vinnare.

SH: ”Nelly & Nadine” är en knockout för många, men ”Döttrar” tycker jag är snäppet vassare, en mycket berörande film om tre flickors sorg efter mammans självmord. Hoppen mellan olika tidsperioder gör att vi får en djupare bild av hur sorgen förändras.


”Svart krabba”.

Foto

”Comedy queen”, ”Bränn alla mina brev”, ”Svart krabba”.

JOA: Jonas Alariks häftiga bildspråk bidrar starkt till att ”Svart krabba” blivit en thriller av internationell klass.

SH: Svår kategori. Ett mycket gediget arbete av samtliga fotografer i tre filmer vars stil skiljer sig åt en hel del. Jag tror också att det blir Alarik, som även har varit nominerad en gång förut, för ”Korparna” (2017).


Klippning

”Boy from heaven”, ”Döttrar”, ”UFO Sweden”.

JOA: ”Boy from heaven”, för att en så komplex historia om något vi i västvärlden inte riktigt förstår, blivit så begriplig.

SH: Jag tycker att Åsa Mossberg och Line Schou förtjänar att ta hem priset för klippningen av ”Döttrar”. En stor anledning till varför filmen är så lyckad är just balansen mellan två olika tidsperioder.


Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram och Twitter för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.