Perrelli chockar i detta brutalt ojämna startfält

Markus Larsson om deltävling 3 i Melodifestivalen

Det är nästan en chock.

Till skillnad från förra gången tävlar Charlotte Perrelli med en, ja, låt.

Det kanske låter konstigt.

Alla tävlar väl med låtar?

Ja och nej och kanske det. Det beror nog på vem du frågar.

Förra gången som Charlotte Perrelli syntes i Melodifestivalen glömde hon definitivt bort den lilla detaljen.

För man kan kalla bidraget ”Mitt liv” från 2017 för mycket, men ”låt” är nog att ta i. Hur också texten, som ingen behöver citera igen, tog sig genom säkerhetskontrollen på SVT är ett mysterium. Där har Säpos schlageravdelning ett fall som kanske aldrig klaras upp.

Bjuder på hallontårta

Därför är det rätt överraskande att Perrelli återvänder med just en låt. Och inte bara det. ”Still young” är dessutom den tredje veckans näst starkaste bidrag.

Charlotte Perrelli tävlar med bidraget ”We’re still young”.

Budskapet i texten må vara ett önsketänkande, men annars bjuder Charlotte på hallontårta till tävlingens mer traditionella fans. Här finns schlager, här finns disco, här finns pop och här finns framför allt en fet refräng med fler kalorier än vad en människa behöver på ett dygn.

”Idol”-favoriten Tusse är det andra utropstecknet. Han startar sist med låten ”Voices” av en anledning. Med rätt nummer och framförande, vilket som vanligt inte alls är självklart på förhand, kan han definitivt vara med och slåss om pallplatserna i en eventuell final.

Tusse en svensk The Weeknd

Musiken har en tydlig förebild: den kanadensiska artisten The Weeknd. Och precis som Perrelli handlar det i första hand om en refräng som ingen behöver lyssna på två gånger för att begripa.

En framgång för Tusse skulle dessutom förankra tävlingen lite närmare år 2021 än revykupletten ”Rena rama ding dong”.

Den tredje veckan ramas in av Perrelli och Tusse och mellan dem är det ”hela havet stormar”.

Om det har funnits bättre kött och potatis-hårdrock än Mustaschs ”Contagious” i Melodifestivalen har i alla fall jag missat det. Samtidigt är det svårt att föreställa sig ett värre angrepp på kropp och själ än Emil Assergårds ”Om allting skiter sig”. Han placerar nämligen Nordmans folkpop på ett studentflak.

Är det en parodi?

Det skulle i så fall vara Alvaro Estrellas ”Baila baila” som slår nytt svenskt rekord i latinpopklyschor. Är det på allvar eller en parodi? Det beror kanske också på vem du frågar.

Assergård och Estrella har definitivt en plats i tävlingen, men bidragen blir inte lättare att lyssna på för det.

Det sket sig, kan man säga.

Schlager manager – så tävlar du

Här anmäler du dig - hela familjen kan vara
med

Gå in på manager.aftonbladet.se
Alla med Plus tävlar utan extra kostnad.
Har du Pluskonto kan du skapa upp till fem ”lag” och dela med barn och familj.
Att skaffa Plus kostar 29 kr första månaden, därefter 99 kr - fritt att säga upp när du vill.

Regler

Vid varje av de fyra deltävlingarna: Tippa vilka två bidrag som går direkt till final och vilka två som går till Andra chansen.

Andra chansen: Välja vilka fyra bidrag som vinner de fyra duellerna.

Finalen: Tippa rätt placering på alla 12 finalister.

Utslagsfråga: Vinnarens totalpoäng i finalen.

OBS! Du kan anmäla dig redan nu på manager.aftonbladet.se men det går också att byta dina tips fram till att röstningen stänger för varje deltävling.

Priser

1-3:e pris: Apple iPhone 12 64 GB (värde 9900 kr).
Du kan också vinna bonuspriser i Aftonbladets schlagerexpert Tobbe Eks egen liga, anslut till #jagslårtobbeek inne i spelet (iPad i första pris).
Där kan du också skapa din egen "hashtag-liga" och utmana vänner.
 

All info hittar du på manager.aftonbladet.se