SVT:s reklampanik: Stoppar artister – och programledare

Tvingas ändra i flera bidrag: ”Hade aldrig gått med på”

Publicerad 2021-02-13

ANNEXET. Anis Don Deminas märkesloggor täcks över, Roos och Rydberg får inte nämna Tiktok och tidningen ”Okej” får en annan stavning.

SVT tvingas stoppa både artister och programledare från att göra reklam i Melodifestivalen.

– Det är ingen nyhet när det kommer till mig och SVT, säger Anis Don Demina.

Följ ämnen

När programledaren Anis Don Demina, 27, dyker upp på presskonferensen är det med en stor tejpbit över märkesloggan på sina byxor.

– Vi har en väldigt bra stylist som har löst det på ett väldigt bra sätt, exakt så som jag hade velat. Så vi har koll på läget efter fyra år i den här cirkusen, säger han.

Anis Don Deminas övertäckta logga på byxorna.

Varför väljer du att bära märkesloggor istället för kläder utan loggor?

– För att de sitter så jäkla bra, får man säga så? Det är det vi har jobbat med. Det blir alltid så svårt, för jag har vissa kläder för att de sitter bra, och sedan råkar de ha loggor på sig.

Enligt SVT:s sändningstillstånd får reklam inte förekomma i tv-kanalens sändningar.

”Så länge loggorna inte syns så lägger vi oss inte i vad de medverkande har på sig”, skriver Anette Brattström, projektledare för Melodifestivalen, i ett sms till Aftonbladet.

”Ticke-tocka” blir ”nicke-docka”

Men övertäckta loggor är inte det enda sättet SVT tvingats göra ändringar för att stoppa reklam.

Tävla i Schlager Manager - utmana familj och
vänner
Eva Rydberg och Ewa Roos.

Ewa Roos, 71, och Eva Rydbergs, 77, har tvingats ändra i sin låttext, för att den inte ska kunna kopplas till sociala medier-appen Tiktok. Bidraget ”Rena rama ding dong” innehöll i original textraden ”Kom allihopa tiki-toka med oss”, men har tvingats ändra till nuvarande ”Kom allihopa nicke-docka med oss”.

”Texten i originaltexten hade en väldigt tydlig referens till Tiktok, vilket är otillbörligt gynnande. Arbetet påbörjades i höstas och en ny text togs fram i dialog med skivbolaget under oktober”, skriver Karin Gunnarson, tävlingsproducent, i ett sms.

– De hade aldrig gått med på Tiktok. ”Kom allihopa ticke-tocka med oss” det hade aldrig gått. Så det blev ”nicke-docka”, säger Ewa Roos.

– Men det är ju blinkningen är åt det hållet, Tiktok blev nickedocka, säger Eva Rydberg.

Ändrar Okej till ”Okey”

Dessutom är stavningen på den nedlagda tidningen Okej ändrad till ”Okey” på tidningsomslaget som syns i bakgrunden under bidraget ”90-talet” med Christopher ”Wahl” Vahlberg, 35, och Sami Rekik, 40.

SVT säger att stavningen inte är ändrad på grund av tidningen.

”Det är en lek med referenser. Texten påminner om tidningen men förtydligar också ordet i texten”, skriver Karin Gunnarsson i ett sms.

Tävla i Schlager Manager - ända fram till omröstningen stänger i
kväll
Okej blev ”Okey”.

Missa inte expertens skrälldrag inför
Stryktipset