Det blir en dotter – men ingen ESC-vinnare

Finns mycket att säga, men bara en sak är säker:

Det blir en dotter i år.

Följ ämnen

Vad hon heter är inte riktigt lika klart.

Det blir Dotter, Anna Bergendahl eller The Mamas. Hanna Ferm? Känns underligt nog som att hon redan har börjat kallna.

Med tanke på att Sverige har skickat olika popgossar i varierande åldrar till Eurovision Song Contest sedan Sanna Nielsen vann 2014 kommer finalen att bli ett litet trendbrott. Det är åtminstone slutsatsen efter torsdagens maratonrepetitioner.

Sedan är det som det är med just finalens torsdagsrepetitioner. För vissa av oss är det årets längsta dag. Den glada dalaorkestern Svenne Rubins sammanfattade upplevelsen redan 1992 i låten ”Folköl och dunkadunka”. De recenserade, antagligen högst omedvetet, torsdagens repetitioner 2020 genom tre ord i refrängen:

”Måndagar, mygg och mjäll.”

Precis så, i ungefär den ordningen. Jag gissar att hela SVT och artisterna känner likadant, annars är de från vettet och bortom all räddning.

Sedan måste man kanske vara Pomperipossa för att hitta några säkra tips redan på torsdag. Det hjälper med andra ord att kunna trolla.

Dotter slåss om förstaplatsen i år tror Markus Larsson.

”Melodifestivalen fostrar inga självklara ESC-segrare just nu”

För vad ska man säga om att Dotter har lagt till några discokulehalvor på scengolvet? Oj? Eller att Mohombi har kallat in dansare på scenen sedan han uppträdde i Luleå? Ett dubbelt ojsan? Och är det mer luft mellan fötterna i Robin Bengtssons nummer än det var i Linköping? Mycket svårt att bedöma utan mikroskop.

Däremot är det åter igen dags att höja blicken och fråga sig själv - vad kommer att fungera i Eurovision Song Contest? Har vi en vinnare?

På den frågan är svaret till 99 procents säkerhet nej. Melodifestivalen fostrar inga självklara ESC-segrare just nu.

Finns egentligen inga större fel på årets favoriter, men det finns en hel del som också talar emot allihop i Rotterdam.

Dotter är årets lilla lavin, låten har vuxit till solklar favorit lite från ingenstans. ”Bulletproof” är också ett typiskt svenskt proffsnummer där artisten i fråga får stå och måtta noggrant så att ljusstrålarna sitter rätt i handen. Anna Bergendahl har ett klassiskt powerbidrag, men kan uppfattas som för omodern. The Mamas? John Lundvik körde ungefär samma stil i fjol och tv-tittarna ignorerade honom fullständigt.

Där står vi nu. Som vanligt kan finalen avgöras redan under fredagens genrep eftersom det är då de internationella jurygrupperna bedömer låtarna och delar ut sina poäng.

Tills dess: Må bästa dotter vinna.

The Mamas.