Pandemin stryper Melodifestivalen

Markus Larsson om premiärprogrammet

Under genrepet satt Christer Björkman vid en kandelaber.

Utan publik blir inte heller direktsändningen mer rafflande än så.

En kollega i den coronasäkrade pressbunkern säger det bäst:

”Det är ju Café Norrköping!”

Exakt, ett ”Café Norrköping” med ett tävlingsmoment.

För den som inte var med var ”Café Norrköping” ett tv-program som sändes på Sveriges television mellan 1983 och 1997, ofta förknippad med programledaren Ragnar Dahlberg. Så här i efterhand var det inte världens sexigaste tv.

Utan publiken försvinner energin

Intrycket förstärks av att flera av kändisarna i premiären av pandemiversionen av Melodifestivalen hade kunnat vara gäster hos Ragnar för drygt 24 år sedan:

Arvingarna, Christer Björkman, Lena Philipsson, Nanne Grönvall, Herman Lindqvist och så vidare.

Programledarna Lena Philipsson och Christer Björkman.

Publik som inte behöver hålla covidavstånd från varandra har betydelse. Utan det försvinner energin, närvaron och ”här och nu”-nerven från Melodifestivalen. När Philipsson och Björkman ska stå och skämta med varandra låter det som att de står och pratar rakt in i en kartong. Det blir stumt. Ord och lustigheter faller mot golvet med ett ihåligt ”klonk”.

Att just Björkman får leda programmet i år är helt i sin ordning. Schlagergeneralen har gjort tävlingen till den största nöjeshändelsen på svensk tv och kammat hem två ESC-guld.

Vissa knastertorra stunder är ovärdiga

Det är ett tack får lång och trogen tjänst. Många drar säkert en suck av lättnad över att han äntligen slutar på riktigt. Andra oroar sig om tävlingen kan vara en lika lyckad och bred matinéföreställning utan honom.

Det är också helt ok att tycka att det finns en anledning att Björkman mest har stått bakom kameran och inte framför. Host.

Sedan undrar vän av ordning som vanligt om hur mycket pengar som SVT sparar på manuset. Vissa knastertorra stunder och moment är ovärdiga Sveriges största tv-program.

Lena Philipssons sketch ”där hon låtsas raka röven”.

Visst, minen som Lena Ph gör i en sketch där hon låtsas raka röven är kul. Annars bjuder Danny Saucedo på kvällens garv när det står ”Saade” på en av flyttlådorna i hans nummer.

(Förklarande parentes: i Saucedos bidrag glider det runt flyttlådor märkta med ord som ”bord” och ”stol”. Men på en lustig pappkurre står det plötsligt, ja, ”Saade”. Eric Saade. Saucedos ”nemesis”. Oj, som vi skrattade. Man tar vad man får i en pandemi.)

SVT får koka soppa på ett häftstift

Det här året är ett undantag. Förväntningarna blir därefter. Förutsättningarna gör att SVT får koka soppa på ett häftstift. Det är verkligen som det är.

Själva bidragen påverkas inte lika mycket av coronatomheten. Artisterna har ändå alltid uppträtt för kamerorna. Snabbrepriserna klarar sig också fint, om nu någon undrade.

Danny Saucedo och Arvingarna gick direkt till final. Paul Rey och Lillasyster får kvala i andra chansen. Enda lilla skrällen var att Jessica Andersson slogs ut.

Men känslan att programmet lika gärna kunde ha spelats in i en tv-studio i Norrköping på 90-talet går inte att skaka av sig.

Missade du Schlager Manager - häng på till nästa
lördag!

Resultat i deltävling 1

Direkt till final: Danny Saucedo med ”Dandi dansa” och Arvingarna med ”Tänker inte alls gå hem”.
Till Andra chansen: Paul Ray med ”The missing piece” och ”Pretender” med Lillasyster.
Femte plats, utslagen: Jessica Andersson med ”Horizon”.
Sjätte plats, utslagen: Kadiatou med ”One touch”.
Sjunde plats, utslagen: Nathalie Brydolf med ”Fingerprints”.