Bortförklaringen efter fiaskot: ”Satsar på svenska marknaden”

Arvingarnas försvar efter juryns diss

Publicerad 2019-03-10

SOLNA. Arvingarna missade toppstriden i Melodifestivalen.

Nu bortförklarar de sin placering med att de egentligen satsar på den svenska marknaden.

– Vi har en klassisk schlager som jag tror passar Sverige mer än utlandet, säger Casper Janebrink.

För Arvingarna blev det ingen ny ”Eloise”-succé i Melodifestivalen.

De internationella jurygrupperna ratade dansbandskungarnas ”I do”. Med 27 poäng fick de se sig snuvade på biljetten till Eurovision song contest. Och när folkets röster var räknade stod det klart att Arvingarna knipit en sjundeplats med totalt 64 poäng.

Nu bortförklarar Arvingarna sin placering med att de hela tiden vänt sig till den svenska publiken – trots att de tidigare förklarat att de vill representera Sverige i i Tel Aviv.

– Vi har alltid vänt oss till den svenska publiken. Jag tror att det har synts tydligt i låten att det är så, säger Kim Carlsson.

”Inte lätt att förstå”

Men ni har ju sagt tidigare att ni satsade på Tel Aviv?

– Ja, hade det gått hela vägen hade det ju varit jättekul. Vi har ju låten på engelska också så vi hade kunnat åka ner och företräda Sverige, säger sångaren Casper Janebrink.

I årets finalstartfält är Arvingarna det enda bidraget med svensk text. Casper Janebrink tror att det kan vara en av orsakerna till fiaskot.

– Det är inte lika lätt att förstå budskapet. Sen har vi en mer klassisk schlager som jag tror passar Sverige mer än utlandet. Det är svårt att spekulera i det, säger han.

Kritisk mot juryn

Lars ”Lasseman” Larsson är kritisk till hur den internationella juryn funkar.

– Sen är det ju inte en jury utomlands som består av ett helt land, utan det sitter fem personer i varje eller nåt sånt. Det är ingen stor grupp i alla fall, säger Lars ”Lasseman” Larsson.

Hade ni hoppats på mer?

– Vi hade väl alltid hoppats på mer, säger Tommy Carlsson.

– Det stora fokuset var ändå vad den svenska publiken tyckte, säger Kim Carlsson.