Symfonin ger Mando Diaos visor ännu mer liv

Publicerad 2022-11-11

Arja Saijonmaa, Milton Felländer, Björn Dixgård och Jacqline Mossberg Mounkassa är sångarna i föreställningen ”Infruset – Själens skrubbsår”.

ALBUM Orden träffar hårt när Mando Diaos visrock blir föreställning och tonsätts av symfoniorkester. Resultatet är lika vackert som vi hade kunnat förvänta oss.

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus
Björn Dixgård & Malmö Symphony Orchestra
Musiken från Infruset – Själens skrubbsår
Playground

VISA Det är givetvis svårt att hålla förväntningarna nere när två så fina album ska tolkas på en scen, och dessutom tonsättas av en symfoniorkester.

I föreställningen ”Infruset – Själens skrubbsår”, som har premiär i Malmö i morgon, framför Björn Dixgård tillsammans med Arja Saijonmaa, ”Idol”-tvåan Jacqline Mossberg Mounkassa och stjärnskottet Milton Felländer låtar från Mando Diaos båda hyllade album på svenska.

Den inspelade versionen är både vacker och värdig.

Björn Dixgård sjunger här med samma innerlighet som tidigare, rösten lika stark som skarp. Musiken går i poesins spår och öppnar upp en sagolik värld signerad Malmö Symfoniorkester. Glimrande flöjter och fioler följer Dixgårds varje steg.

På tio år gamla ”Infruset” visade Mando Diao att indierock och svensk poesi kunde smälta samman med bravur. Plötsligt var visrocken både folkkär och oundviklig.

All heder till Gustaf Fröding, men det Mando Diao gjorde på albumet var att behandla orden som om de vore deras egna. Som om de kom från hjärtats djupaste vrå.

Men här blir det minst lika fint i titelspåret från 2020 års ”I solnedgången”, en låt som bättre än någon annan skildrar vad föreställningen handlar om: livet från början till slut.

”Dagar har kommit och dagar har gått, en gång kommer väl den sista” sjunger Dixgård och låter nästan som att han befinner sig på en känslomässig bristningsgräns.

Även 12-åriga Milton Felländer imponerar i stillsamma ”Snigelns visa”. Tanken är att föreställningens fyra sångare ska representera olika skeenden i livet. Men när Miltons unga röst möter Björns djupa stämma känns det överraskande naturligt.

Givetvis sparar man det bästa till sist. När Björn Dixgård landar i ett sentimentalt crescendo med både kör och fiol ”Strövtåg i hembygden” känns det nästan som att höra låten för allra första gången.


LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!


LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!


Följ Aftonbladet Musik på Facebook, Instagram och Twitter för full koll på allt inom musik