Varm och finstämd pop med Hanna Enlöf

Publicerad:
Hanna Enlöf trivs bäst i björkdominerade landskap.
Foto: Christian Andersson
Hanna Enlöf trivs bäst i björkdominerade landskap.

MUSIK

ALBUM Ena halvan av Goood Harvest hittar en mer personlig och lite mörkare ton på sin solodebut.


Hanna Enlöf
Bare bones
Gamlestans Grammofonbolag/Border


POP Faluduon Good Harvest ligger bakom två av senare års finaste svenska singer-songwriteralbum i den gitarrplockande, omsorgsfullt arrangerade tradition som Joni Mitchell bildade skola med på 60-talet.

Tanken med Hanna Enlöfs solodebut var att den skulle skulle bli mer intim och avskalad än musiken hon gör med Good Harvest, därav albumtiteln ”Bare bones”. Men låtarna, skrivna ihop med sambon Craig Stanton Thomas och producerade av Erik Berglund, växte och fick fler lager under inspelningen.

Enlöf gjorde ändå rätt i att behålla titeln, då hon ofta hittar en lite mer personlig ton och inte sällan en något mörkare stämning. ”Three degree world” är en stark låt om klimatkrisen. ”Tick tick tock”, med dalakollegan Anna Ihlis, tar ett fint grepp om det eviga temat hur vi ska använda vår lilla tid på planeten.

I singer-songriterpop är det alltid de små detaljerna som skiljer det trollbindande från det ordinära. Enlöfs har sina främsta styrkor i en varm, omhändertagande röst och ett både flinkt och kreativt gitarrspel. Lyssna framför allt på kärlekssången ”We cut our knees” eller finstämda finalen ”Azure jade and silver”.

Jag när dock en misstanke om att plattan hade vunnit på aningen hårdare redigering och lite mer temperament.
BÄSTA SPÅR: ”We cut our knees”.


LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!


LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik


Publicerad:

LÄS VIDARE