Publicerad:
Uppdaterad:

Estradens texter är bättre än musiken

Av: Natasha Azarmi

Publicerad:
Uppdaterad:
Louise Lennartsson är ansiktet utåt i Estraden. Bandet består även av producenterna och låtskrivarna Carl Silvergran och Felix Flygare Floderer.
Foto: Thomas Blumenthal
Louise Lennartsson är ansiktet utåt i Estraden. Bandet består även av producenterna och låtskrivarna Carl Silvergran och Felix Flygare Floderer.

ALBUM Det starka berättandet är Estradens styrka. Men trista melodier och extrem autotune gör det svårt att bli berörd.


Estraden
Mellan hägg och syrén
Midsomarnatt/Sony


POP Estradens debutalbum liknar en kärleksfilm. Louise Lennartsson, Carl Silvergran och Felix Flygare Floderer målar upp en detaljerad historia och får med alla viktiga scener: den pirriga nyförälskelsen, de tårfyllda bråken och det svåra första mötet efter att man precis har gjort slut.

Flera av låtarna har också tillhörande ljudskisser och monologer och Lennartsson låter nästan förtvivlad i introt till ”Bra för dig”.
”Tid gick och jag tyckte att det blev bättre”, säger hon och fortsätter, ”Men, ehm, sen såg jag dig på en fest och det kändes som att jag bara ramla ner”.

Medlemmarna har på varsitt håll producerat och skrivit låtar till artister som Avicii, Kygo och Molly Sandén. De träffades i ett fikarum för tre år sedan i samband med en låtskrivarsession och klickade så bra att de bestämde sig för att fortsätta jobba ihop.

Sedan debuten för två år sedan med P3 Guld-nominerade Norlie & KKV-samarbetet ”Mer för varandra” har de haft en rad mångmiljonstreamade hits som samlas ihop här.

Med tiden har texterna blivit Estradens främsta styrka.

Musiken på ”Mellan hägg och syrén” är däremot enformig och det är få av albumets 17 spår som lyckas beröra.

I sina blekaste stunder gör gruppen tunn danspop och klär sången med tjocka lager autotune. Det får låtar som ”Dansar med mig själv” att kännas fåniga, trots intima textrader om att ”ta den längsta vägen hem” för att slippa mötas av en tom lägenhet.

Andra gånger träffar de helt rätt, som i storhiten ”Bra för dig” tillsammans med Victor Leksell. Lennartsson sjunger om sorgen i att bli lämnad och Leksell om skammen i att redan ha gått vidare.

Duons starka kemi har fått fansen att streama låten över 31 miljoner gånger bara på Spotify.

”Midsommarnatt” förtjänar samma succé. Balladen skiljer sig helt från albumets övriga låtar och präglas nästan bara av en akustisk gitarr och Louise Lennartssons rena sång.

Estraden borde låta så betydligt oftare.
BÄSTA SPÅR: ”Midsommarnatt”.


LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!


LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik


Publicerad:

LÄS VIDARE

Publicerad: