A-Teens gör miljonaffär med Disney och läskjätte

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-04-12

A-Teens världserövring fortsätter.

Med ett nytt album, tre miljoner Coca Cola-burkar och ledmotivet i en kommande Disney-film.

- Vi förstår nog inte hur stort det är, säger Marie Serneholt i A-Teens.

Den unga, svenska kvartetten är på väg att bli världens mest exponerade band.

Samtidigt som Britney Spears tjänar miljoner på att dricka Pepsi på film, svarar nu konkurrenten Coca Cola med att satsa stort på A-Teens. Bland annat ska tre miljoner läskburkar prydas med en bild på bandet, skriver Dagens Industri i dag.

Dessutom har gruppen nyligen spelat in Elvis-klassikern "Can"t help falling in love" som ledmotiv till kommande filmen "Lilo & Stitch", Disneys största film sedan "Lejonkungen".

Produktionsbolaget Buena Vista hoppas på minst en miljon biobesökare i Sverige.

Medverkar i dokumentär

- Vi älskar Disneys filmer. Vi förstår nog fortfarande inte hur stort det är, säger A-Teens Marie Serneholt till DI.

Vid den amerikanska galapremiären i Hollywood den 16 juni är A-Teens en av värdarna och i samma veva sänder den rikstäckande kanalen ABC en dokumentär om filmen, där gruppen medverkar. A-Teens medverkar även på kommande skivan "Disney mania", där bland andra Britney Spears och "N Sync sjunger Disneyfavoriter.

"Ska etableras i toppskiktet"

I slutet av juni släpper de duetten "Schools out" med Alice Cooper och blir huvudnumret på en paketturné med amerikanska grupper.

Samtidigt kommer ett nytt album i eget namn.

- Nya plattan i juni ska etablera A-Teens i toppskiktet i sin genre. Den är låtbaserad och innehåller minst sex låtar som kan bli singlar i USA, säger Ola Håkansson, vd på Stockholm Records.

Första plattan, "The ABBA generation", sålde i 3, 5 miljoner exemplar och uppföljaren "Teen spirit" i 1,2 miljoner.

Nu siktar de ännu högre.

- Vi siktar på att sälja fyra miljoner, vilket placerar A-Teens precis under superstjärnor som U2, Madonna och Rolling Stones, säger Ola Håkansson.

Kanske kan Elvis och läsk bli en bra hjälp på vägen.

Björn Solfors