Så bra var Per Gessles turnépremiär i Helsingborg

Uppdaterad 2017-07-07 | Publicerad 2017-07-06

HELSINGBORG. Ni som hoppats på en jublande hitbonanza hela sommarkvällen lång får precis vad ni önskar er av Per Gessle.

Men det är små finesser och ett lysande band som verkligen gör showen.

Per Gessle beskrev i förväg den här turnén som ”en musikalisk selfie”. Med showen ”En vacker kväll” är idén att för första gången åka runt i sommaren och spela låtar från såväl solokarriären som Gyllene Tider och Roxette. Nu när Roxette inte längre är ett turnerande band känner Hallands popkung att han kan göra det.

Att det vankades hitparad kunde således anas i förväg och blev bekräftat med emfas av den klubbslamrigt lekfulla smygpremiären på Hotell Tylösand i Halmstad förra veckan. Men när turnén rullar i gång på riktigt, i en behagligt juliljum skånsk slottspark, är det en helt annan stadga och tyngd i föreställningen.

Konceptet att åka runt och spela gamla folkhemsdängor en gång till kan verka måttligt spännande på papper men när Gessle saftar på så här, med det allra mest explosiva krutet ur sin framgångsspäckade katalog, är det väldigt svårt att värja sig.

Dessutom gör han det smart, och petar in precis så många små överraskningsdetaljer – som några fraser ur gamla Gessle-skrivna gamla Anne-Lie Rydé-låten ”Segla på ett moln” eller den aldrig tidigare livespelade Gyllene Tider-balladen ”Honung och guld” – för att det ska dallra lite ny spänning mellan allsångsmonstren.

Inte minst låter han det sju personer starka, universalbegåvade och väldigt spelsugna bandet ta plats och skruva om de välbekanta låtarna på roliga sätt. Ösiga låtar får ofta komma befriande långt in i powerpopgaraget och när Gessle och Christoffer Lundquist adderar ett ess som Ola Gustafsson på tredje gitarr sprakar det rejält.

De lugnare låtarna, såväl ”It must have been love” som ”Varmt igen”, får generösa mängder Nashville-färg från vårens album ”En vacker natt”, inte minst tack vare ömsinta slingor av en annan nykomling i Gessle-sammanhang, violinisten Malin-My Wall.

Popstjärnan delar dessutom gärna spotlighten med trogna sångpartnern Helena Josefsson, som med sin ljusa stämma ger ny, spröd klang både åt Marie Fredrikssons Roxette-verser och Lars Winnerbäcks rader i vårens singel ”Småstadsprat”.

Dessutom snor hon flera gånger showen, som i ”Första pris”, med sin smittande energi.

Visst infinner sig några gånger viss känsla av skåpmat och slentrian, kanske främst i ofrånkomliga Gyllene Tider-låtar som ”Gå och fiska” och ”Sommartider”, men överlag är det här en både underhållande och stark exposé över Per Gessles unika låtskrivargärning.

Betyg – låt för låt

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Min plats

Folkig mjukstart med fiol och vemod från nya skivan. 

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

På promenad genom stan

Den romantiska Halmstad-hymnen sätter fart på publiken. Glider sedan mjukt över i...

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Vilket håll du än går

... en annan gammal ”Mazarin”-pärla. 

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Juni, juli, augusti

Gessle: ”Vad sägs om lite Gyllene Tider? Får se om ni kommer ihåg den här.” Det gör publiken. Rungande jubel och powerpopglöd i tre gitarrer. 

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Det hjärta som brinner

Evig GT-favorit, här i en smått boogiekrämig version. Kul!

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Första pris

Helena Josefsson öppnar snyggt med några strofer från gamla ”Segla på ett moln” innan vi hoppar in l nya albumets största popstund. Malin-My Wall excellerar på fiol.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Tittar på dej när du dansar

Uppsluppet larm med mandolintwist.

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

It must have been love

Akustisk bottnad version med Josefsson i Marie Fredrikssons roll och Christoffer Lundquist på steel guitar. Fint.

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Honung och guld

Balladklenod från Gyllene Tiders ”Puls” som aldrig spelats live tidigare. Gör sig utmärkt med fiol och pedal steel.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Här kommer alla känslorna (på en och samma gång)/Flickan i en Cole Porter-sång

De twangar till den här dängan lite också, faktiskt. Klipps sedan skrålvänligt ihop med en ännu en ”Puls”-pralin.

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Kung av sand

Bitterljuv 90-tals-GT ringlar fram med krämig tyngd. Vajande händer i massor.

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Ljudet av ett annat hjärta

Popchock med ett av svenska musikhistoriens bästa orgelriff. Fest.

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Spegelboll

Gessle trappar upp partyt med lite Blondie-disco. Funkar utmärkt.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Gå och fiska

Lycklig semesterrock. Publiken sjunger det mesta.

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

The look

Lundquist öppnar med ett metalversion av ”När vi två blir en”-introt innan ett hitmonster briserar och sprider glädjevågor över parken.

Extranummer:

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Varmt igen

Närmast Pink Floyd-igt intro när en vitklädd Gessle glider in och gör kraftfull Josefsson-duett av ”Mazarin”-valsen.

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Tycker om när du tar på mig

Även den här balladen trivs i skira folkkläder.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Dressed for success

Spelar sig själv nästan.

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Joyride

Lång, manglig tackling med småpsykedeliska undertoner och skoj T.Rex-gitarr.

Extranummer 2:

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Sommartider

Ett finalklimax så kassaskåpssäkert som något kan bli. Blanksliten låt men, tja, den gör ju jobbet.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Småstadsprat

Popkungen skickar hem oss med en gonattvisa från i våras. Helena Josefsson sätter vacker färg på Winnerbäcks rader.