Taylor Swift tar tillbaka kontrollen med bravur

Publicerad 2021-04-16

Taylor Swift med en av sina många Grammy-statyetter.

När rättigheterna till Taylor Swifts gamla musik såldes mot hennes egen vilja blev hon tvungen att spela in varje album på nytt.

Först ut är ”Fearless” som låter ännu bättre än sist.

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus
Taylor Swift
Fearless (Taylor's version)
Republic/Universal


POP Taylor's version. Det står efter varje låt som ett statement.

Musiken är en nyinspelning av albumet ”Fearless”, det som gav Taylor Swift hennes genombrott. Året var 2008 och singlarna ”Love story” och ”You belong with me” blev två av årets mest spelade låtar.

Spola fram till 2019. Countrygitarrerna och texterna om tonårens överväldigande känslostormar är långt borta. Swift är i stället en vår tids största popstjärnor, om inte den allra största.

Men hon får ändå inte äga sin egen musik.

När hennes kontrakt med Big Machine Records går ut väljer skivbolaget att sälja rättigheterna till hennes sex första album. Ägaren blir Scooter Braun, manager till artister som Justin Bieber och Ariana Grande, och anklagelser från Swifts sida om hur Braun mobbat och manipulerat henne genom åren gör det hela ännu värre.

Till slut finns det ingenting kvar att göra än att spela in samtliga album på nytt.

Den nya versionen av ”Fearless” handlar inte om att uppdatera, ändra eller modernisera det gamla soundet. De originella arrangemangen finns kvar och låter precis som de gjorde 2008. Swift har däremot utvecklat kvaliteten. Ljudbilden är skarpare, trummorna slår hårdare och gitarrerna låter mjukare.

Men framför allt är det hennes sång som utmärker sig. Tretton år senare känns Taylor Swift som en betydligt mer självsäker artist, rösten har blivit större och mycket skickligare på att förmedla känslor.

Uppgivelsen är tydlig i ”You’re not sorry” , som om hon släpper ut allt hon inte vågade när hon spelade in låten för första gången, blott 20 år gammal.

Bäst är däremot pianoversion av ”Forever & always”. 31-åringens mognad gör att berättelsen om ungdomlig hjärtesorg låter mäktigare i dag.

I november i fjol sålde Scooter Braun vidare rättigheterna för 300 miljoner dollar och kommer att fortsätta tjäna pengar varje gång låtarna streamas eller spelas i radio.

Men det handlar inte ens om pengar, utan om artistisk frihet och kontroll.

Det har Taylor Swift nu fått tillbaka. ”Fearless” var ett starkt album till att börja med, men tack vare sin stora känsla av frigörelse är hennes egen version ännu bättre.


LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!


LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik