Hederos & Hellberg håller stilen på svenska

Publicerad:
Uppdaterad:
Mattias Hellberg och Martin Hederos är tillbaka med sitt första album på 20 år.
Foto: Johan Bergmark
Mattias Hellberg och Martin Hederos är tillbaka med sitt första album på 20 år.

MUSIK

ALBUM En älskvärd duo är tillbaka på skiva, två decennier senare men med sitt unika uttryck helt intakt.


Hederos & Hellberg
Tillsammans mot ljuset
Hederos Hellberg/Playground


ROCK När Martin Hederos och Mattias Hellberg startade sin piano och sång-duo i slutet av 90-talet ville de gamla polarna från Karlstad-bandet Nymphet Noodlers mest ha en ursäkt för att umgås, laga mat och dricka vin, med spontana spelningar på barer hemma i Göteborg som enda eventuella karriärambition.

Men en kompis som drev skivbolag insisterade på att få ge ut deras covers på bland andra Velvet Undergrounds ”Pale blue eyes” och Bob Dylans ”You’re a big girl now”, vilket resulterade i ett av de allra bästa svenska albumen år 2000.

Det blev ytterligare en hyllad skiva året därpå, delvis med egna låtar. Turnéer och förbandsgig till bland andra Ryan Adams och Van Morrison följde innan två av rock-Sveriges mest upptagna musiker insåg att deras lilla hobby tog för mycket tid.

Båda har haft tämligen fullt upp sedan dess – Hederos med bland annat The Soundtrack Of Our Lives, Ane Brun, Anna Ternheim, Sofia Karlsson och Tonbruket, Hellberg med Nationalteatern, Hellacopters, Håkan Hellström och inte minst fem soloskivor. Men pandemin skapade läge för duon igen och tjugo år senare kommer nu album nummer tre, för första gången på svenska.

Själva uttrycket är emellertid intakt, och mycket av storheten hos den här duon ligger just där, ganska exakt halvvägs mellan Värmlandsskogarna och sista whiskyn på krogen.

Endast en av åtta låtar är den här gången en cover, en ömsint balladversion av Robert ”Strängen” Dahlquists ”Din hand”. Den glider in helt sömlöst bland spår som ”Din dröm”, ”Gräsmark” och ”Väsen”, vars titlar också säger mycket om stämningen. Lite mer drömsk och folktonad än tidigare, med några fler instrument för att förstärka stämningarna ytterligare.

Allra finast blir det i inledande ”Puff” och den avslutande titellåten, när Frida Hyvönen och Christian Kjellvander ramar in med ypperlig stämsång.
BÄSTA SPÅR: ”Tillsammans mot ljuset”.


LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!


LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik


Publicerad:

LÄS VIDARE