”Det måste vara 110 procent energiskt”

Wilmer X om pengarna, rock’n’roll-livet och nya albumet: Vi vill inte låta som några 65-åringar

Publicerad 2022-09-23

Det har gått 17 år sedan Wilmer X senast släppte ett album men i dag händer det.

”Mer för dina pengar” är ett slags koncentrat av det legendariska Malmö-bandets alla sidor.

– Vi ville att det skulle låta 110 procent energiskt, säger sångaren och låtskrivaren Nisse Hellberg.

MALMÖ. Att kalla det nya albumet comeback är dock att ta i, för comeback som liveakt har Wilmer X gjort i omgångar. Först en trevare med några spelningar 2010-2011 och sedan en längre och välbesökt sommarturné i samband med 40-årsjubileet 2018, som fick en fortsättning året därpå.

När de insåg att de fortfarande hade en både stor och trogen publik kändes en fortsättning självklar, men för att hålla energin uppe och undvika att hamna i något slags nostalgihörn var ny musik nödvändig.

Malmö-bandet började skissa på en singel eller möjligen en ep men när idén marinerat ett tag tyckte managern Anders Larsson att de borde göra ett album.

– Det är ett sånt där samtal jag inte kommer att glömma, när han plötsligt säger ”fan, jag tycker att vi gör ett helt album”. Liksom what? Min erfarenhet är att de stora bolagen inte har jättestor lust att ge ut rockmusik, säger Nisse Hellberg.

Wilmer X är tillbaka på toppen, eller åtminstone på taket till skyskrapan Turning Torso hemma i Malmö. I dag släpper de sitt första album på 17 år och nästa vecka åker de på turné.

En trivsam mancave

Det visade sig emellertid finnas intresse hos det allra största skivbolaget, Universal. Men Nisse gör sig inga illusioner om att komma i närheten av 90-talets försäljningssuccéer.

– Vi vill få spelningar och hoppas förstås att folk gillar skivan, men några pengar kommer vi inte att tjäna på den, det tror jag inte.

Det är måndag eftermiddag och Wilmer X sitter samlat runt ett bord i replokalen på Södervärn i Malmö, vilken även fungerar som ett slags kombinerat kontor och synnerligen trivsam mancave för trummisen Sticky Bomb. Komplett med gedigen gammal jukebox, en boxningssäck, en imponerande dj-rigg och blandad Wilmer X-memorabilia på väggarna.
Vilken slags Wilmer-skiva ville ni att det skulle bli?

– Vi bestämde tidigt att vi skulle göra en riktigt traditionell Wilmer-platta. Och det fick absolut inte låta som några 60-65-åringar utan det skulle låta som när vi var 25-30, säger Sticky.

– Vi ville ha den här blandningen av låtar som är ganska lik de första skivorna vi gjorde. Mest uptempo, någon countrylåt, någon blues, någon soulig. Men det viktigaste var energin, det måste vara 110 procent energiskt, säger Nisse.

Pop med existentiell twist

Båda ambitionerna får anses uppfyllda. ”Mer för dina pengar”, Wilmer X sextonde svenskspråkiga studioalbum, är precis som 17 år gamla föregångaren ”13 våningar upp” producerat av Chips Kiesbye från Sator och lyckas koka ned essensen av det här bandets finaste sidor i tolv låtar. Pop med existentiell twist i singeln ”Nu eller nästa liv”, klassiska Wilmer-rökare i ”Fin blick för spelet” och titellåten, underfundigt bakfull wackawacka-rock i ”Bäst före dan efter”, välfångad relationskemi i ”En mot en” och vuxen melankoli på ren Nick Lowe-nivå i ”När tystnaden ska flytta in”. Med mera.

Munspelaren Jalle Lorensson vill dock poängtera att traditionellt inte nödvändigtvis behöver betyda gammalt.

– Nisse skriver ju texter så att det känns nytt och levande. Det är hela tiden någon kommentar om hur det faktiskt är att leva, om relationer som kan gå över styr på grund av en kommentar på en middag eller vad fasen det än är. Och man brinner ju för det, att få framföra någonting som verkligen betyder något för en.

Först var Nisse emellertid osäker på om han fortfarande kunde skriva Wilmer-låtar.

– Jag var rädd för att det skulle bli som man har sett exempel på med större band än vi, att det bara känns som covers på sig själv, något slags spekulation i sin egen stil. Men det blev rätt bra.

När Wilmer X återvänder som fullt satsande band tar de ingenting för givet. ”Man har nytta av en viss ödmjukhet inför att stå tre kvällar på KB och det är slutsålt. Det känns knappast självklart”, säger Nisse Hellberg.

På vilket sätt tänker du annorlunda när du skriver till Wilmer jämfört när du skriver till dina soloskivor?

– Inte alls, egentligen. Det är bara det att hårdare rock ger andra ämnen, en högre aggressivitet. Som ”Slickar den hand som slår”, den har jag svårt att se mig spela som soloartist. En sådan låt kan nästan bara handla om något som gör mig jävligt arg. Det gäller bara att komma på något som jag är arg på (skratt).
Den går nästan att tolka som ett slags kommentar till rådande politiskt läge i Sverige.

– Jag vill gärna hålla texterna ganska öppna. Man ska inte riktigt, riktigt veta vad det handlar om, så folk liksom ska kunna använda dem. Men visst, jag vet ju vad jag tänkte på när jag skrev den. Och det är väl något slags feghet, en undfallenhet för makten.

Det är en ynnest på något sätt att få göra det igen. Man är mer tacksam nu än när det rullade på som mest.

Hur var det att spela in igen då efter eller alla dessa år?

– Vansinnigt roligt. och lite nojigt. Tänk om man inte håller. Men jag tycker att vi är bättre nu, säger Jalle.

– Det är en ynnest på något sätt att få göra det igen. Man är mer tacksam nu än när det rullade på som mest, säger basisten Thomas Holst.

– Ja, man tog saker mer för givet tidigare, säger Nisse. Man var kanske inte jätteödmjuk och det var bråk i bandet som man ångrar att man inte tog tag i. Nu tycker jag att man har nytta av en viss ödmjukhet inför att stå tre kvällar på KB och det är slutsålt. Det känns knappast självklart.

”Det var kaos hemma”

När Wilmer X släppte förra albumet ”13 våningar upp” var det något av en nystart efter en turbulent tid, där de hade avslutat det på 90-talet så framgångsrika samarbetet med producenten Kjell Andersson och skivbolaget EMI och gitarristen Pelle Ossler och keyboardisten Mats Bengtsson lämnat bandet. Wilmer X gick tillbaka till sitt allra första skivbolag och sökte ett slags ”musketörskänsla” med ett tajtare sound.

Jämtländske gitarristen Janne Lindén – numera fast Wilmer-medlem – hade gästat på skivan och plockades in som musiker på turnén. Med två renodlade rock’n’roll-gitarrister i sättningen blev det en soundmässig nytändning, Wilmer fick sin första etta på albumlistan och ambitiösa planer gjordes för nästa steg, en coverplatta med svenska klassiker. Men livet kom i vägen för Jalle.

– Min frus föräldrar blev på kort tid båda svårt sjuka i cancer. Hon åkte skytteltrafik fram och tillbaka till dem och vi hade små barn, det var kaos hemma och blev bara för mycket. Så i en ren panikattack skrev jag i ett mejl att jag inte kunde turnera eller spela in på ett tag. Då samlades vi dagen efter och Nisse tog beslutet att han skulle göra en sologrej istället. Sedan gick livet åt olika håll.

När Citytunneln i Malmö skulle invigas i december 2010 fick emellertid Malmös mesta Malmö-band genom tiderna en fråga om att göra en återföreningsspelning. Wilmer nappade, det blev lyckat och sommaren därpå bokades även en kortare turné.

– Då kommer jag ihåg att jag tänkte att nu rullar vi lite igen, säger Nisse. Men där vete fasiken vad som hände för då verkade inte Anders Larsson så intresserad. Det skulle till något större i hans värld, vi kan inte bara dutta ut Wilmer X, vilket han förmodligen hade jätterätt i.

Nästa försök blev i stället till 40-årsjubiléet 2018, när Nisse hade gått igenom sin kalender och upptäckt att Wilmer gjort totalt 999 spelningar. Gig nummer tusen bokades in på Sweden Rock Festival.

Det blåser på toppen. Wilmer X inser också att de knappast gör musik för streaminglistorna. ”Vi hoppas förstås att folk gillar skivan men några pengar tror jag inte vi kommer att tjäna på den”, säger Nisse Hellberg.

– Men de var väldigt noga med att det skulle vara just den tusende spelningen. Vi fick inte ens göra en liten uppvärmningsspelning, säger Sticky.

– Vi hade faktiskt ett privat gig på gång, säger Nisse.

– I Polen, för mycket pengar. Men det blev ingenting, säger Jalle.

– För då hade vi missat Sweden Rock. Helt absurt, det är ju som en serietidning. Jag hade egentligen bara kunnat säga att jag räknat fel, för det är bara jag som har de papperen, säger Nisse.

”Blev vår största succé”

Pandemin satte ny paus för det återuppståndna Wilmer X men fungerade samtidigt som en katalysator. I april 2020 gjorde de nämligen en streamad stödspelning för rockklubben KB, bandets verkliga ”hemmascen”, vilken något oväntat blev en jätteframgång.

– Den spelningen är kanske vår enskilt största succé, försäljningsmässigt i paritet med (albumet) ”Mambo feber”, säger Nisse.

– Om vi gjort den en månad senare hade det nog inte blivit samma. Det var exakt rätt tidpunkt, innan alla andra hunnit göra det, säger Sticky.
Apropå det har ni en låt om turnéliv på nya skivan, ”Betala bandet”. Är det en grej i musiksvängen, att det kan vara svårt att få betalt av arrangören efter gig?

– Den låten är mer en liten historia om saker som jag har läst. Det är klart att i början kunde det vara sådana situationer, men det var aldrig som Ike Turner som behövde hota med pistol och sånt (skratt). Jag ville väl bara göra en liten historia, lite Chuck Berry sådär, säger Nisse.

– Torekovs Folkets Park gick i konkurs, då fick vi inte betalt. 1982. Jag är bitter än, säger Jalle.

Om jag slutar tänka att det ska vara kul och något slags party kommer jag nog att sluta spela. Då blir det helt meningslöst.

Orkar ni fortfarande leva något slags rock’n’roll-liv när ni är ute och spelar?

– Det blev rätt röjigt efter Sweden Rock-premiären. Men det är fyra år sedan nu så jag vet inte om vi orkar återupprepa den festen, ler Sticky.

– Våra fruar är väl rätt bra på att sätta sprätt på ridern. Det är mer ös på dem än på oss nu för tiden, säger Thomas.

Sällsynt genomklappning

– Om man ska vara riktigt seriös här så är det inslaget faktiskt väldigt, väldigt viktigt, säger Nisse.

– Det var helt synonymt i början, festa och spela. I alla fall jag var helt ansvarslös och det blev några hemska spelningar där jag knappt kunde stå upp. När det började komma publik så kände alla att det här håller ju inte. Men om jag slutar tänka att det ska vara kul och något slags party kommer jag nog att sluta spela. Då blir det helt meningslöst.
Pingisspelaren Jörgen Persson berättade i sitt ”Sommar”-program om en förfest hemma hos Stellan Bengtsson innan ett gig i Falkenberg. Där förstod jag att spelningen kanske blev lite lidande.

– Haha, ja, usch, säger Jalle och fortsätter:

Går på knock. Spelningarna är lika viktiga som någonsin för Wilmer X. ”Jag kan inte göra någonting på dagen före ett gig. Det är sånt fullständigt fokus”, säger Jalle Lorensson.

– Det var 1988 och grillning hemma hos Stellan. Sedan åkte vi in och spelade och han och Jörgen var med i turnébussen. Nisse somnade och det gick runt en skål med godis i logen efteråt, tills arrangören kommer in och säger ”äter ni råttgift?” (skratt). Inte så himla lyckat. Det var något slags blodförtunnande tabletter och vi blev lite oroliga. Men det gick bra.

– Det minns jag också, dels för att det var Stellan och en sådan ära och så roligt men också för att det var en sällsynt genomklappning. Men gå tillbaka till 80-81 så hade det inte varit ett så unikt gig, säger Nisse.

Även om det är lugnare på turnéerna numera och Wilmer X klarar av att se sin nya karriär som något annat än när hela tillvaron hängde på rocken är Jalle mån om att påpeka att bandet är precis lika viktigt som någonsin. Viljan att leverera har rentav blivit ännu större med åren.

– Om min fru frågar om vi till exempel ska åka och storhandla samma dag som vi har konsert i Malmö på kvällen, det skulle aldrig gå. Jag kan inte göra någonting på dagen före ett gig. Det är sånt fullständigt fokus. Vi måste ju spela så bra att publiken kommer även nästa gång.


Följ Aftonbladet Musik på Facebook, Instagram och Twitter för full koll på allt inom musik

Tre bilder ur karriären

Liveinspelning för tv-programmet ”Bagen” 1984
Jalle: ”Det var vid den tiden som vi gick från amatörer till professionella. Vi var helt dedicated. Hade vi en spelfri lördag så nog fasen träffades vi ändå.” Nisse: ”Vi blev tyngre och hårdare. Det är bara att lyssna på hur ’Under hot’ låter jämfört med plattan innan.”

Pressbild för glamrockcover-ep:n ”Silver” 2000
Nisse: ”En rolig plåtning och givetvis en Kjell Andersson-idé. De där kläderna var personlighetsförändrande. Någon blev helt uppspelt och gick runt och började vattna krukväxter. Men det blev rätt kallt med stayupsen efter en stund.” Jalle: ”Jag var inte så bekväm med det. Hade nog förväntat mig att vi skulle göra det lite mer förfinat. Men Pelle (Ossler, dåvarande gitarrist) blev ju bara ännu snyggare.”

Comebackspelningen på Sweden Rock Festival 2018
Jalle: ”Jag var så nervös att jag nästan grät, fullständigt panikslagen. Det var fyra säkerhetskontroller innan vi kom in och det första man ser är Judas Priest med crew. Och så ska jag som hade jobbat på Malmö kommun i 15 år upp på samma scen. Men så gick vi på och allting kändes bara självklart direkt.”


Det är vi som är Wilmer X

Sticky Bomb.

Sticky Bomb, trummor
Ålder: 60
Bor: Malmö
I passet: Per-Åke Holmberg
Gör vid sidan om Wilmer X: Jobbar som dj och vj, med olika musikvideoshower. Spelar i olika coverband.




Nisse Hellberg.

Nisse Hellberg, sång och gitarr
Ålder: 63
Bor: Malmö
Gör vid sidan om Wilmer X: Framgångsrik soloartist som har släppt nio album i eget namn varav det senaste, ”Goda tider rullar in”, kom 2020. Har bland annat tilldelats Piratenpriset (2017) och utmärkelsen Årets skåning (2020).




Thomas Holst.

Thomas Holst, bas
Ålder: 59
Bor: Malmö
Gör vid sidan om Wilmer X: Gitarrist och organist i Torsson. Tilldelades uppväxtkommunen Klippans kulturpris i fjol. Jobbar som SFI-ärare och skriver låtar till en tredje soloskiva.




Janne Lindén.

Janne Lindén, gitarr
Ålder: 64
Bor: Stockholm
Gör vid sidan om Wilmer X: Gitarrist i Nisse Hellbergs soloband sedan 2006. Spelar bluesbaserad rock’n’roll i banden King Bees och Lankasters. Driver en gitarrverkstad.




Jalle Lorensson.

Jalle Lorensson, munspel
Ålder: 65
Bor: Malmö
Gör vid sidan om Wilmer X: Var chef på Malmö kulturskola i elva år. Sedan i fjol deltidspensionär men fortfarande ordförande för branschorganisationen Kulturskolerådet. Spelar även med Michael Saxell och Pontus Snibb och har ett hobbyband med tidigare Wilmer X-medlemmen Clas Rosenberg.