Nostalgi präglar Popagandas start

Publicerad 2018-09-01

KONSERT Popagandas första dag kännetecknas av 90- och 00-talsnostalgi när ett återförenat Ceasars löser av skotska postpunkarna i Franz Ferdinand.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus
Franz Ferdinand
Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus
Ceasars
Plats: Popaganda, Stockholm. Publik: 11 200 biljetter är sålda, men alla har nog inte tagit sig ut i regnet än. Längd: En timme vardera. Bäst: ”Walk away” med Franz Ferdinand och ”Sort it out” med Ceasars. Sämst: Vädret.


I drygt ett decennium har Popaganda huserat vid Eriksdalsbadet och satt fin punkt för festivalsommaren. En sommar som just i dag bestämt sig för att ta igen tre månaders förlorat regn.

– Det här är en vacker dag för oss, säger Alex Kapranos, sångare i Glasgow-gruppen Franz Ferdinand, torrt.

För den brittiska helhetsupplevelsen äter jag fish’n’chips (fast en halloumi-variant) som liksom löses upp av regnet.

Franz Ferdinand – typiskt döpta efter en ärkehertig av Österrike-Ungern från förrförra seklet – var under 00-talets mitt ett av de ledande banden i en våg av postpunk-orkestrar. Deras taggiga gitarrpop må kännas en smula daterad, men det vägs upp av en välutbildad, sympatisk charm som bandet delar med landsmännen i Belle & Sebastian.

Kapranos – i lagom sjavig kavaj och med små utstuderade danssteg – har crooner-kvalitéer som får glänsa i konsertens höjdpunkt – den melankoliska ”Walk away”.

Tjejer och killar födda i skarven mellan 80- och 90-talet studsar sig tillbaka till sina tonårs dansgolv i ”Do you want to”, ”The dark of the matinée” och ”Take me out”.

Samtidigt som Franz Ferdinand hade sin storhetstid la även svenska Ceasars världen för sina gymnastikskor med hiten ”Jerk it out”. Låten kunde höras i allt från reklamen för Apples då magiskt åtråvärda Ipod och den grabbiga tv-serien ”Entourage”. Konserten på Popaganda är bandets första officiella framträdande sedan 2009.

Där Franz Ferdinand definierade en snutt av 00-talet gjorde Caesars detsamma på 90-talet. Deras skeva, skramliga och melodistarka pop känns stadigt hemmahörande där.

Under en blinkande Caesars Palace-skylt – bandet kallade ju sig så i begynnelsen – spottar de ur sig hits som ”Over 'fore it started”, ”Crackin' up” och ”Sort it out” – den sistnämnda möjligen en av de bästa låtarna som sprungit ur svensk 90-talspop.

Konserten går i ett rasande tempo ivrigt påhejad av den energiske Jocke Åhlunds mellansnack.

Typexempel:

– Er mamma och pappa kanske har den här skivan.

Den regniga kvällen under Skanstullsbron blir en märkligt perfekt plats för återföreningen och bandets eskapistiska pop, den som en gång erövrade världen.