Ellen Sundberg fångar Bodil Malmstens poesi

Publicerad 2021-05-07

Ellen Sundberg växte, precis som Bodil Malmsten, upp i den  lilla byn Bjärme strax söder om Östersund. På sitt sjätte album sätter hon musik till Malmstens dikter.

ALBUM När Ellen Sundberg tonsätter Bodil Malmsten hittar hon helt rätt hela vägen.

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus
Ellen Sundberg
Ett bloss för Bodil Malmsten
Teg Publishing


POP Den lilla jämtländska byn Bjärme med under 70 invånare har anmärkningsvärt nog fostrat både författaren Bodil Malmsten och artisten Ellen Sundberg.

Innan sin bortgång 2016 tog Malmsten gärna chansen att hylla sin 48 år yngre konstnärskollega. Bland annat skrev hon:

”Ellen och jag sätter Bjärme på kartan, i centrum på jordgloben. Det är så vackert där att någon måste förvalta det sköna och sprida det, och det uppdraget har Ellen och jag fått av en högre makt.”

Efter de lyckade tolkningarna av en annan jämtländsk folkhjälte på albumet ”Du sålde min biljett – Ellen Sundberg sjunger Kjell Höglund fick Sundberg en förfrågan från Storsjöyran om att sätta upp en föreställning kring Bodil Malmstens lyrik.

På grund av pandemin får den inte premiär förrän i höst men musiken är här redan nu.

Och precis som vårens fyra singlar redan har bevisat låter Malmstens poesi på många sätt som gjord för Sundbergs röst, temperament och musikaliska värld.

Inledande ”Döden 1986” är nästan tolv minuter flödande tidsbilder från det svenska 80-talet på en resa från Stockholm hem till byn, med Hänt i Veckan-löpsedlar, videobutiker och Palme-mordet som fond längs vägen.

Sundberg fortsätter att berätta om en lindansös och pianisten Glenn Gould och sjunger farväl till förläggaren Gerard Bonnier. Hon gör även en fin nytolkning av ”Ett bloss för moster Lillie”, som Staffan Hellstrand tonsatte till Lena Nyman 1997.

Sångerskan låter sin dialekt höras och hennes melodiska svenskamericana känns precis som Malmstens poesi, djupt rotad i traditionen med en ständigt närvarande melankoli men också med en lika konstant närvaro av humor, lekfullhet och nyfikenhet på nutiden.

Tolkningarna låter aldrig någonsin trevande eller klumpiga. Snarare formulerar sig tanken att de här texterna bara har väntat på Sundbergs melodier, och att detta kommer att bli ännu starkare på en scen.
BÄSTA SPÅR: ”Arv från ett fosterhem”.


LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!


LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik


Ellen Sundberg vinner på
enkelhet