Publiken får pengarna tillbaka efter Robynkaoset

Uppdaterad 2019-12-05 | Publicerad 2019-12-04

Svenska superstjärnan Robyn gjorde en bejublad spelning i Stockholm i somras.

Men för många blev konserten en mardröm när de tvingades stå i matköer i flera timmar.

Nu backar arrangörerna och ger flera besökare pengarna tillbaka, skriver Göteborgs-Posten.

Det var under endagsfestivalen “Smash fest x Robyn” på Sjöhistoriska i Stockholm den 17 augusti i år som kaos utbröt. Både mat och dryck tog slut och många upplevde att det var väldigt trångt på området, som man som besökare ej fick lämna.

Nu har arrangören Woah Dad börjat betala tillbaka biljettpengar uppger GP.

Nio av tio som gjort en anmälan till Allmänna Reklamtionsnämnden (ARN) har fått ersättning.

Woah Dads motkrav är att anmälarna ska avskriva sina klagomål.

”Inte fått några pengar”

Men enligt besökaren Helena Demner, som blivit kompenserad för sina biljetter, är det bara de som anmält till ARN som fått sina pengar tillbaka.

– Att anmäla enbart till arrangören har uppenbarligen inte hjälpt, så jag rekommenderar att man anmäler till ARN för att få tillbaka sina pengar. Jag har en kollega som enbart anmälde och begärde återbetalning av Woah Dad och han har inte fått några pengar tillbaka, ej heller någon återkoppling, säger hon till GP.

När GP via mejl frågar Woah dad varför man har valt att göra på det här sättet svarar de:

"Vi har kompenserat ett flertal personer utifrån deras unika situation, däribland personer som hört av sig direkt till oss. Vi kommenterar inte enskilda fall."

Fotnot: ARN uppger i ett mejl till Aftonbladet att de endast kan pröva tvister där man först klagat till företaget och där företaget sagt helt eller delvis sagt nej till kravet eller inte svarat alls. Företaget måste även få skälig tid att svara, vilket anses vara cirka en månad.

Följ ämnen i artikeln