De tio bästa låtarna med Lill-Babs

Uppdaterad 2018-08-08 | Publicerad 2018-04-03

Hon var ingen vanlig Svensson, direkt.

I början av 60-talet blev en av Sveriges hårdaste brudar en underskattad ambassadör för ny pop från USA och England.

1. ”Leva livet” (1963)
Tack vare hitsingeln ”It’s my party” från 1963 blev inte bara den då sjutton år gamla Lesley Gore från Brooklyn en av sin generations största popstjärnor. Och genom att översätta ”It’s my party” till svenska fick Lill-Babs sin signaturmelodi. Till skillnad från ”Är du kär i mig ännu, Klas-Göran” har ”Leva livet” åldrats bättre. Låten skulle kunna kallas för en tre minuter lång sammanfattning av hennes karriär, den som baserades på en unik, stark och evigt positiv lyskraft. ”Leva livet” var dessutom banbrytande på sin konservativa tid. Texten handlar om frihetskänslan och hämndlystnaden efter att ha blivit sviken i ett förhållande, i det här fallet av Janne och Yvonne. Mellan raderna finns en ilsken kampvilja för att leva livet utan att behöva ta hänsyn till förlegade könsroller.

1963 var Beatles förband till Lill-Babs i svenska ungdomsprogrammet ”Drop-in” på SVT. Vad annars?

2. "En tuff brud i lyxförpackning” (1961)
I ett avsnitt av ungdomsprogrammet ”Drop-in” på SVT 1963 var Lill-Babs huvudnumret. I kulisserna befann sig också fyra relativt okända glin för Liverpool. Inspelningen slutade med att medlemmarna i Beatles bad om Barbro Svenssons autograf. När man lyssnar på ”En tuff brud i lyxförpackning” förstår man varför. Lill-Babs tar kvinnans dubbla och stereotypiska roller, ”lady eller raggarbrud”, och vänder dem till sin fördel. Hon lindade karlarna runt sitt finger och visade vem som egentligen bestämde i rummet. Ingen annan svensk artist har sjungit ordet ”brud” med samma dynamit.

3. ”Låt honom gå” (1965)
Flera av Lill-Babs bästa och underskattade inspelningar från början och mitten av 60-talet är i dag bortglömda och svåra att hitta. De strömmade musiktjänsterna innehåller exempelvis inte hennes dramatiska version av Bonnie & The Treasures ”Home of the brave”. Det finns inget oskuldsfullt med Lill-Babs tolkning av tidstypisk amerikansk flickpop. ”Låt honom gå” är en tre minuter lång låt om mobbning.

4. ”Vi struntar i klockan” (1961)
Lill-Babs bästa inspelningar gjordes i pophistorisk brytningspunkt. Deb amerikanska Eisenhower-erans kapitalistiska framtidsoptimism hade ännu inte krockat och smulats sönder av 60-talets ungdomsrevolution och Vietnam-krigets fasor. Lill-Babs singlar pulserade i takt med samtiden. Hon har sällan sjungit bättre än i utsökt arrangerade ”Vi struntar i klockan”, i dag en förbisedd och romantisk hyllning dansgolvens magi och den purunga och framväxande dj-kulturen.

5. ”Läppstift på din krage” (1959)
Här spökar Janne igen, precis som i ”Leva livet”. Här sticker han ut ett tag, bara till en kiosk. Men när Janne tassar hem igen är klockan kvart i midnatt och han har dessutom läppstift på kragen. Huvudmisstänkt: den gemensamma väninnan Marianne. Originalet hette ”Lipstick on your collar” och spelades in av Connie Francis. Lill-Babs fångar den mascarasvarta ironin perfekt: ”Vita lögner går jag på, men den här var röd.”

6. ”Cinderella Jones” (1961)
Ännu ett exempel på att Lill-Babs var en imponerande svensk ambassadör för ny och ung pop från USA eller England. Covern på Petula Clarks ”Cinderella Jones” skulle kunna vara ett soundtrack till de tidiga säsongerna av tv-serien ”Mad men”.

7. ”Jag kan inte leva utan dig” (1965)
Lill-Babs sextiotalssinglar var ofta lika ekonomiska som gamla Twitter-meddelanden på 140 tecken. Eller ett livealbum med Ramones. Låtar som ”Cinderella Jones”, ”Vi struntar i klockan” och ”Jag kan inte leva utan dig” är alla bara drygt två minuter korta.

8. ”Gummiboll” (1961)
Bör kanske nämnas att hon har spelat in den här klassiska bagatellen också. Den näst bästa versionen om gummibollen efter MA Numminen. Lill-Babs och kören sjunger ”bolla, bolla” och ”bomsi, bomsi” till filmiska 50-talsstråkar.

9. ”Välkommen till världen” (1971)
Inspelningen har åtminstone fått ett pophistoriskt värde eftersom ABBA körar. Låten skrevs av Björn Ulvaeus och Benny Andersson och finns på deluxeversionen av cd-albumet ”Ring ring”. Lill-Babs får till och med graviditeter och barnuppfostran att låta som en bekymmerslös fest. ”Du sprattlar i magen och vips så är du här.” ”Vips”, var det. Är någon förvånad över att texten är skriven av en man på sjuttiotalet?

10. ”Vad blev alla vänner av” (2010)
Rösten djupnade och blev mörkare med åren. Människans stämband måste ofta lagras ett tag innan de blir ett trovärdigt instrument för höstvisor och jazz. Lill-Babs vemodiga och eleganta ”Vad blev alla vänner av” är från en hyllningsföreställning till författaren Lars Forssell.