Ulvaeus bolag köper anrika scenen Cirkus

Teateranläggningen går ihop med ABBA-museet

Uppdaterad 2018-04-27 | Publicerad 2017-07-01

Björn Ulvaeus bolag Pop House köper teateranläggningen Cirkus.

– Ambitionen är att mina kräsna musikalkollegor ute i världen ska säga: ”Jag har hört att Cirkus i Stockholm är Skandinaviens bästa scen”, säger Björn Ulvaeus i ett pressmeddelande.

Björn Ulvaeus driver en miljardkoncern som enligt senaste årsredovisningen gjorde hundratals miljoner i vinst.

Nu satsar han på ännu en vinstmaskin när bolaget Pop House Stockholm, som han äger till 22 procent, köper den anrika teateranläggningen Cirkus på Djurgården i Stockholm.

För spelåret 2016/2017 räknar Cirkus med intäkter på 113 miljoner kronor. Det mest inkomstbringande året i Cirkus historia, enligt ett pressmeddelande om försäljningen.

Framgångarna beror bland annat på succéer som ”Phantom of the Opera” med Peter Jöback i huvudrollen och Magnus Ugglas föreställning ”Hallå” på den intilliggande mindre Skandiascenen.

Även Aftonbladets ”Svenska hjältar”-gala har de senaste åren ägt rum på Cirkus.

Äger hotell

I Höst ska kommer föreställningar som ”Tomas Ledin – Skarpt läge” på Cirkus och Jason ”Timbuktu” Diakités ”En droppe midnatt” på Skandiascenen fortsätta att bringa in pengar.

Huvudägare i Pop House Stockholm är förutom Björn Ulvaeus också riskkapitalisten Conni Jonsson. Företaget äger och driver ABBA-museet och det intilliggande hotellet Story.

– Jag ser framför mig ett Cirkus som ett modernt, flexibelt och attraktivt teaterkomplex med ett brett musik- och underhållningsutbud av hög kvalitet. Ambitionen är att mina kräsna musikalkollegor ute i världen ska säga: ”Jag har hört att Cirkus i Stockholm är Skandinaviens bästa scen”, säger Björn Ulvaeus i ett pressmeddelande.