Spelåret 2022: Många hamnade i skuggan av två giganter

Vi kommer i huvudsak att minnas spelåret 2022 för två mästerverk.

Men i deras skugga finns det många som förtjänar att lyftas fram i ljuset.

Längst där framme står en kvinna med en pilbåge som skjuter ihjäl robotdjur.

Mest synd tycker jag egentligen om skaparna bakom ”Horizon: Forbidden West”.

De gjorde en urstark uppföljare i Aloys återkomst som vi väntat på i fem år och hade förtjänat att bli mer omtalat.

Problemet var bara att det släpptes en vecka innan ”Elden Ring”. Det är lite som uppfinna världens mest effektiva nässpray för att någon sen kommer med ett botemedel till cancer dagen därpå. Det blir liksom lite svårt att minnas den gärningen då.

”Horizon: Forbidden west”.

Båda värdiga vinnare

Men ”Elden ring” alltså... Det har allt jag vill ha i ett spel. From software lyckades överträffa sig själva – och med tanke på vad de har bakom sig behöver det knappt sägas mer än så. Med en touch från George RR Martin och ännu mer frihet skapades en odödlig titel.

Helt välförtjänt vann det också flera ”Årets spel”-utmärkelser här på slutet. Det handlade ju egentligen bara om det och ”God of War Ragnarök” i den fighten. Det är hugget som stucket om vilken av dem som är just årets bästa spel för mig. Det handlar typ om vilket jag spelade senast, för båda har en sällan skådad förmåga att övertyga om och om igen.

Vi kan väl säga att båda är vinnare.

”Elden ring”.

Ett riktigt starkt spelår

Nästan allt snack har under årets sista månad handlat om dessa två. Men det betyder som sagt inte att vi bara har att göra med förlorare där bakom. Tvärtom har 2022 varit ett riktigt starkt spelår. Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus, om vi nu ska prata Aftonbladet-språk .

Utöver ovan nämnda ”Horizon”-uppföljaren är ”Gran Turismo 7” något av en personlig favorit. Också detta en efterlängtad Playstation-uppföljare som levde upp till sitt respektingivande namn.

Nya ”Call of Duty: MW II” och kanske framför allt Battle Royale-kolossen ”Warzone 2.0” ska definitivt omnämnas. Sällan har en chattfunktion varit så underhållande som spelets proximity chatt (där man kan prata med och lyssna till fiender som befinner sig i ens närhet). Ett helt briljant inslag.

Spelen som inte ska glömmas

Kissekatten ”Stray” fick många av oss att spinna av förtjusning.

”Splatoon 3” bevisade för tredje gången att ett strålande skjutspel visst kan vara gulligt.

”Marvel Snap” har fått i alla fall mig att överväga att sluta nöta ”Hearthstone” när lusten efter digitala kortspel faller på.

Indie-spelet ”Rollerdrome” har charmat, svenskutvecklade ”Warhammer 40 000: Darktide” har välförtjänt blivit en av årets storsäljare på Steam, ”Diablo Immortal” gav (trots sina vedervärdiga mikrotransaktion) en härlig inblick i vad som komma skall och ”Fifa 23” är faktiskt en riktigt värdig avslutare innan fotbollspelet byter bort sitt anrika namn.

Det där är bara ett axplock. Bara för att fler inte blir nämnda är de inte glömda.

Hoppas att jag har fel

Spelindustrin har haft en tuff tid bakom sig med den där förbannade pandemin och komponentbristen.

Att flera spelsläpp som var tänkta under det gångna året har flyttats fram rör mig inte i ryggen. Man ser ju mycket hellre att en färdig produkt når marknaden försenat än att ett spel med massa brister hafsas ut. Ja, jag tänker på er, ”Pokémon Scarlet & Violet”.

2023 har därför några eftersläntrare till giganter som snart ska nå oss. Är det tänkt i alla fall.

Ändå känns det som att 2022 blir svårt att trumfa så här på förhand. Men jag hoppas att jag har fel.

Följ ämnen i artikeln