En festlig zombiemassaker med skavanker från förr

Publicerad 2023-04-20

Garv och rolig slakt.

Vill du ha mer än så, spela inte ”Dead island 2”.

Det är en relik från förr – på gott och ont.

Sen gammalt kommer våra kära zombies i olika former.

För oss som har varit i Los Angeles är ”Dead Island 2” en fröjd att ta del av.

Av alla spel som någonsin utspelat sig här så vette fanken om något varit bättre på att återspegla LA med så träffsäker igenkänningsfaktor. Eller ”Hell-A”, som det skämtsamt kallas i detta scenario.

Den där morbida humorn är inte bara genomgående. Den är bärande i berättandet av ännu ett i raden av alla Zzzz... zombiespel.

Venice beach är en av alla kända platser att bevandra sig med.

Oändligt ”grindade”

Nog har du hört den förut.

En apokalyps bryter ut.

Allt kan användas som vapen.

Märkliga modifikationer som får basebollrack att brinna och machetes att generera elektricitet.

Ett oändligt ”grindade” av resurser för att tillverka dessa.

Och, hör och häpna, någon som är immun! Jag behöver nog inte ens spoila vem utan att du fattar det själv.

”Dead Island 2” är rakt igenom snyggt.

Inget ”The last of us” direkt

Näh, detta spel kommer inte att rendera i någon HBO-serie om några år med Bella Ramsey och Pedro Pascal i huvudrollerna.

Snarare skulle Sean William Scott fått hyras in. Han kan göra de kvinnliga röstena också.

För nog är detta en kvarleva från ett decennium tillbaka. Inte bara med allt ovan nämnt, utan främst i begränsningen i friheten generellt.

Förstå mig rätt: Det är ett skoj jäkla spel med en intim gameplay som får det att skutta i ens 15-åriga hjärna. Men allteftersom timmarna tickar blir det bara mer och mer uppenbart att sätten att döda zombies på är lika begränsad som Stiffmeisters repertoar.

Sen känns det inte riktigt som att jag utforskar efter fri vilja, utan följer ett oundvikligt narrativ. Samtidigt är det uppfriskande (läs roliga) detaljer längs med hela resan. Men jag hade inte velat ha spelet där som höll mig i handen under tiden.

En stängd gränd. En vanlig syn i ett spel som inte direkt är ”open world”.

Otroligt att det existerar

Resan hit har varit lång och krånglig.

Denna uppföljare till ”Dead Island” (som i princip har kultstatus hos vissa) påbörjades alltså 2012 och tre studior har varit involverade längs vägen.

Med det i ryggen är det beundransvärt att spelet ens existerar.

Är man av uppfattningen att en uppföljare i högsta möjliga mån ska efterlikna sin ursprungsplats finns det inte mycket att klaga på.

Trots alla tillkortakommanden, med dagens standard mätt, råder det inget tvivel om att detta nya ”hack 'n slash” av zombies á la 2010 lyckas med det viktigaste utefter sin egen självbild:

Det är helt enkelt roligt.

Följ ämnen i artikeln