Disney Speedstorm är ingen ”Mario Kart”-utmanare

Uppdaterad 2023-05-05 | Publicerad 2023-04-20

Disney Speedstorm

Det var bara en tidsfråga innan Disney skulle ge ut sitt eget racingspel.

Nog är det också ett spel för sin tid...


Egentligen vill man börja med att prata om hur Disneys nya racingspel är på banan.

Men vägen dit är så lång att man faktiskt måste börja i en annan ände.

För detta konsolspel har ”mobilspelifierats”. En uppsjö av in-game-valutor, uppgraderingsobjekt, lootboxar, säsongspass och olika samlingar gör en helt snurrig innan det ens har börjat.

Sen matas man förstås med dessa stup i kvarten utefter uträknande ”free to play”-kalkyler om hur man får sin spelare beroende.

Alla karaktärer har särskilda färdigheter. Till exempel kan Kalle Anka slå vilt omkring sig för att ge sina motståndare snytingar.

Premissen är Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Vad Gameloft ska ha klart för sig är att dessa färgglada och glatt tonsatta ”grattis, här är din belöning!”-ögonblick blir verkningslösa om inte grundprodukten håller måttet.

Såhär, spelet i sig har en Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus-premiss:

Disney- och Pixar-karaktärer, med sina signifikativa färdigheter, gör upp i ett racingspel över banor från dessa universum till välkända låtar (technoversionen av ”I’ll make a man out of you” är faktiskt riktigt skön). Allt efter den tydliga bilden om att skapa sitt eget ”Mario Kart”.

Det smakar inte dumt det.

Ett dussintal karaktärer finns med från start, däribland Baloo.

En klumpig spelkänsla

Men det tar inte många minuter innan min kompis slänger ur sig ”det här är ett skitspel” under vår spelkväll.

Tålamod är inte hans starkaste sida, och nog är han lite väl hård i sitt initiala omdöme. Dessvärre är det sant att spelkänslan inte är den bästa. Den är rätt klumpig.

Hur väl du tar en kurva spelar inte så mycket roll. Som speltiteln antyder är fart nyckeln till typ allt.

Så länge du har boosten igång kan du studsa dig fram mellan väggarna till förstaplatsen och finurliga genvägar existerar inte. Det är bara att blåsa rakt över fälten, långt bort från vägen, och det känns snarare som att man fuskar istället för att man utnyttjar momentum på banornas olika delar.

Offline finns är ”Local freeplay” det enda spelläget. Beroende på vilken plattform innebär det olika saker. På senaste Xbox och Playstation samt PC kan man lira fyra stycken på split screen. På övriga konsoler ynka två.

Värdelöst offline

Sen växer det ändå på mig.

Jag uppskattar (kanske oförskämt mycket) att en aggressiv spelstil gentemot motståndarna belönas med mer fart. Med det sagt är fem olika färdigheter (här kallat ”pows”), som ger en bomber, skydd eller temporär fart, på tok för få element. I synnerhet när denna arkaddel uppmuntras så mycket.

Spellägena är smart komponerade, med olika multiplayerlägen, en trevlig starter circuit och en season tour i spetsen som bjuder på stor variation. Det är faktiskt så att jag därigenom charmas till att jaga de där förbannade upplåsningarna jag till en början beklagade mig över.

Sen är det genomgående temat att för varje bra grej som ”Disney Speedstorm” introducerar följer ett bakslag. Och här var vi nog ändå crescendot i den aspekten:

I offline-läge är ”local freeplay” det enda du kan komma åt.

Så, för att avrunda med den ofrånkomliga frågan ”kan det här utmana ’Mario Kart’?” så kommer här det långa svaret:

Nej.

Följ ämnen i artikeln