Folkets favoriter bär kalsonger – det är sedan gammalt

TV-KRÖNIKA Kommer ni ihåg det där året när det var tre kvinnor i semifinalen av "Let's dance"?

Nej, inte jag heller.

Det var den mest sportmannamässiga sorti jag kan minnas att jag har sett i "Let's dance".

Men visst var det rätt man som rök.

Gunde Svan har en sjuhelsikes fysik och en stor personlighet och en superdisciplinerad vinnarskalle som matchar den, men både Daniel Norberg och Jon Henrik Fjällgren är, precis som längdlegendaren själv sa, starkare dansare.

Och i sin andra dans, den fria tolkningen, fick Svan dessutom starta i rejäl uppförsbacke när han skulle bjuda på "en liten kärlekshistoria" direkt efter att Fjällgren hade serverat en käftsmäll posttraumatisk stress och psykisk ohälsa till fredagsmyset.

För några minuter hade det glättiga dansprogrammet bottnat i något allvarligt – vi fick faktiskt se en skymt av ångest och mörker bland strålkastarna och paljetterna – och det blev svårt för de andra att matcha. Det var helt enkelt vad man kallar nivåskillnad.

Men det var hög klass på alla, och en riktigt bra semifinal.

Men – vi måste prata om de tre elefanterna i rummet, även om triggervarningen är uppenbar.

För snart måste faktiskt någon rädda svenska tv-tittare från sig själva och sitt förmodligen helt omedvetna kvinnoförakt.

Att både män och kvinnor röstar på män har påpekats av många, i många år, vad gäller program som just "Let's dance", där vi bara har sett tre kvinnliga vinnare av totalt snart 14, och "Idol" – där vi faktiskt har sett en helkvinnlig semi, men endast fyra tjejer har röstats till seger. På 13 år.

Men det tål att upprepas. För att tittarfavoriter oftast går i kalsonger påverkar inte bara hur vi röstar utan också allt vi ser, eftersom tv-basar och producenter gör val och urval därefter.

SVT, som har fått mycket kritik för att alltid satsa på sina folkliga farbröder vad gäller de stora nöjesprogrammen, har skärpt till sig en aning (för att de måste), med till exempel "Allsång på Skansen" och "Så ska det låta", och 2015 vågade man till slut, efter nio år, klippa navelsträngen från upplägget 60 procent män, 40 procent kvinnor, i "Stjärnorna på slottet".

I TV4:s motsvarighet "Så mycket bättre" däremot, känner man sig fortfarande tryggast när männen tar upp de flesta stolarna runt bordet, och i "Idol"-juryn har det varit oavbruten killfest fram till alldeles nyligen.

Vem som vinner en glassko spelar såklart egentligen ingen roll – men problemet är att det här är ett ruttet mönster som går igen i alla sammanhang, varav många ÄR jäkligt viktiga.

Det lär inte vara någon idé att sitta uppe och vänta på att svenska folket ska rösta fram sin första kvinnliga statsminister, om en säger så.


Följ TV-Koll på Facebook för full koll på allt inom tv