Emmygalan 2020: Historiska vinster, handsprit och politik i kubik

2020. Pandemi, Black lives matter och stundande presidentval.

Det var upplagt för en både annorlunda och extremt politisk Emmygala. Och det blev det också.

Värden Jimmy Kimmel började med att välkomna oss till ”the Pandemmys” i sin öppningsmonolog. Lokalen var naturligtvis folktom, men publikfilmer från föregående galor hade klippts ihop så att uppklädda skådespelare ändå kunde skratta på de rätta ställena.

Sedan följde en blandning av Kimmel på plats med enstaka gästande stjärnor, förinspelade inslag, diverse skämt om handsprit och social distansering, och nominerade och vinnare på länk. Man passade också på att hylla läkare, lärare, boskapsuppfödare, lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper som hållit USA rullande under pandemin. Och in memoriam-segmentet, med bland andra Max von Sydow, var ovanligt välgjort.

Mark Ruffalo tar emot pris för tv-serien ”I know this much is true”. Frun Sunrise Coigney sitter bredvid.

Det hela var överlag mycket proffsigt och tekniskt imponerande, även om jag personligen hade hoppats på lite fler designerpyjamasar och salongsberusade zoomsamtal från sängar i flådiga sovrum.
Men – det här var å andra sidan inte den tillbakalutade Emmygalan, insåg man på ett tidigt stadium. Röstning och Black lives matter-rörelsen stod i centrum, och frågan är om vi någonsin har sett en så här outtröttligt politisk gala förut.
Några få ville bara vara glada, säga tack eller spexa lite (som Jennifer Aniston, som hann med att både släcka en bokstavlig brand och ha en reunion med sina gamla ”Vänner”-kollegor Courteney Cox och Lisa Kudrow), men de flöt runt som vilsna ekor på det hav av medvetenhet där det mesta handlade om att tala allvar och ta ställning.

Jennifer Aniston släckte bokstavlig brand.

Mark Ruffalo, Regina King, Uzo Aduba, Anthony Anderson, ”Watchmen”-skaparen Damon Lindelof och ”Succession”-skaparen Jesse Armstrong stod för några av kvällens många tydliga ställningstaganden, medan förinspelade inslag med Issa Rae, Lena Waithe och America Ferrera var små uppgörelser med en traditionellt vit och manlig bransch.

Men jo, det handlade ju faktiskt om det gångna årets bästa tv-serier också. Kanadensiska ”Schitt's Creek” tog igen för alla år den inte vunnit något, och knappt ens har varit nominerad, och tog en historisk storslam genom att vinna precis ALLT i komediklassen. ”Succession” dominerade välförtjänt på dramasidan, och ”Watchmen” knep merparten av miniseriepriserna.
Inga större överraskningar där. Då var nattens skräll snarare att 24-åriga Zendaya slog ut både Aniston, Olivia Colman och Laura Linney och blev den yngsta kvinna någonsin att vinna pris för bästa huvudroll i en dramaserie (”Euphoria”).
Kvällens förlorare får nog anses vara Netflix, som trots sina väldigt många nomineringar landade på blygsamma två priser.


Följ TV-Koll på Facebook för full koll på allt inom tv