Peter Swartling: En pinsam historia

Uppdaterad 2018-08-14 | Publicerad 2016-11-16

Nu reagerar gamla idoljurymedlemmar på idolkaoset

Musikerförbundet hotar med strejk om inte idolkontrakten och lönen de beskriver som ”slavliknande förhållanden” förändras.

Peter Swartling reagerar starkt på det faktum att Idolerna inte får välja varken skiv- eller manegementbolag samt jurist själva.

– Så här funkar det ju inte någon annanstans i affärsvärlden över huvud taget. Det skulle aldrig hålla, säger han till Nöjesbladet.

Det är inte bara Musikerförbundet som tycker att de kontrakt som Idoldeltagarna får skriva på inte är helt rimliga. Nu reagerar även före detta Idol-profiler. Däribland den förra jurymedlemmen Peter Swartling som särskilt anmärker på det faktum att kontraktet säger att Fremantle väljer både skiv- och manegementbolag åt idolerna.
– Det är ju väldigt märkligt. Ett magement ska ju vara motparten på artistens sida gentemot skivbolaget. I en bra värld och som det oftast funkar jobbar ju de här parterna tillsammans för att främja artistens karriär. Man måste ju få välja sin egen representation. Det är ju ungefär som att säga att jag anklagar dig för mord och här är din advokat, varsågod. Det blir ju jättekonstigt, säger han till Nöjesbladet.

Swartling reagerar även starkt på det faktum att Idolernas avtal förhandlas fram av en jurist som ska företräda deltagarens intressen men som enligt Musikerförbundet betalas av Fremantle.
– Det blir ju en pinsam historia, säger han och fortsätter:

– Så här funkar det ju inte någon annanstans i affärsvärlden över huvud taget. Det skulle aldrig hålla.

”Blir obekvämt”

Han säger också att han anser att Musikerförbundet vidtar en aggressiv åtgärd genom att hota med strejk och ser det som en nödåtgärd som förbundet tvingats ta till på grund av att förhandlingarna strandat.
– Det är ju obekvämt och obehagligt för TV4. Det här riskerar ju hela deras show. De blir liksom nerpressade i parterr för att gå till mötes.

Swartling konstaterar också att idolproduktionen är en dyr historia men som också genererar stora inkomster.
– Det kan ju tyckas mig att det kanske är läge att dela med sig lite av kakan i det här fallet.

Vad tycker du om veckolönen på 875 kronor efter skatt?
– Det är ju svårt att försörja sig på det. Då kan man ju hävda att de bor ju gratis och äter gratis under den här tiden. Men det räcker ju inte långt alltså. Det är klart jag tycker att det ska vara rimligt ersatt. Men vad är rimligt? Det tycker jag att andra människor kan utvärdera.

”Ett uruselt skivkontrakt”

Claes "Clabbe" af Geijerstam, även han före detta jurymedlem tycker att kontrakten är dåliga.

– Det är ett uruselt skivkontrakt och ett stenhårt avtal. Det ser inte speciellt bra ut för varken ett proffs eller en lekman att titta på, säger han till Nöjesbladet.

Han trycker dock starkt på att han tycker att Musikerförbundet har fel fokus och borde engagera sig mer i frågan om att skriva bort rättigheter än lönefrågan.
– Fokus borde ligga på ett ganska hänsynslöst utnyttjande av avtalsrätter i materiella rättigheter som inspelningar och så vidare. Det är klart att det vore generöst och rimligt av Fremantle att betala dem lite mer. Men att det skulle vara någon slags avtalsenlig lön, där tror jag man ger sig in i en byråkratisk härva. Där tycker jag värdet att vara med för artisten överstiger lönearbetet.

Han tycker också att hotet om strejk är att brassa på för mycket.

– Storsläggan känns för stor här tycker jag. I och med att de talar för mycket om lönerna. Det är vad det är den här ersättningen. Men de får jättegärna hitta vägar på hur man skriver avtal. Men inte genom att stänga ner tv-produktionen.

”Kan få kämpa i år”

Laila Bagge reagerar också på kontraktet, men poängterar att Idol kan vara en värdefull plattform för den som vill bli artist.
– Det är klart att det är ett hårt kontrakt, men "Idol" är också det enda programmet som levererar flest artister i Sverige och där man har störst chans att komma fram som artist, vare sig man vinner eller inte. Man får väga fördelar mot nackdelar om man verkligen vill bli artist. I normala fall, när man inte har ett tv-program i ryggen, kan man få kämpa i åratal. Ska du verkligen satsa är det svårt att ha ett fast jobb samtidigt om du ska ha full fokus i studion, så du kan tvingas leva på existensminimum för att satsa på din dröm, säger Laila Bagge till Nöjesbladet.