Ingen reklamversion av Disney+ i Sverige

Mikael Forsell/TT

Uppdaterad 2022-11-22 | Publicerad 2022-11-21

Den reklamfinansierade versionen av Disney+ kommer inte till Sverige. Arkivbild.

Den 8 december lanseras en billigare version av strömningstjänsten Disney+ i USA med reklamavbrott. Men den kommer inte till Sverige – än.

– Nu ska vi se hur det går i USA innan vi ser om det kan funka här, säger Disneys Nordenchef Hans van Rijn.

Den nya tjänsten är ett sätt för Disney+ att fånga in tittare som vill betala lägre pris och därmed kan stå ut med reklamavbrott i filmer och tv-serier. Därmed följer strömningsjätten efter Netflix som för några veckor sedan också rullade ut en reklamfinansierad tjänst, som ska finnas i tolv länder, däribland USA.

Men Netflix med reklam finns ännu inte i Sverige. Strömningstjänsten har inte gått ut med något datum för en eventuell Sverigelansering. Och inte heller Disney+ kommer att erbjuda sin reklamtjänst på våra breddgrader, berättar Disneys Nordenchef.

– Till en början blir det bara i USA, säger Hans van Rijn och förklarar att Disney därefter ska utvärdera frågan.

– Nu ser vi hur det går i USA och därefter se om det kan funka här hos oss, baserat på vad vi lär oss i USA.

TT: När kan det komma till Sverige?

– Det är det för tidigt att uttala sig om.

Disney har reklam i sin amerikanska strömningskanal Hulu, men där är utbudet mest tv-serier där avbrott är mer naturliga. Disney vill se hur publiken reagerar när filmer avbryts för reklam på en strömningstjänst.

– Hur kommer det att fungera med Disney- och Marvelfilmer? Det ska vi lära oss, så får vi se, säger Hans van Rijn.

Följ ämnen i artikeln