Tv-bråket över: Kanal 5 tillbaka för 800 000 kunder

Publicerad 2016-02-11

”Vi är nöjda över att ha nått fram”

Nu kan du bänka dig i tv-soffan igen!
Discovery Networks, som äger bland annat Kanal 5 och Kanal 9, har nått en uppgörelse med Bredbandsbolaget och Canal Digital.
Det innebär att 800 000 kunder får kanalerna tillbaka.

Den 1 februari försvann populära kanaler som femman och nian från Bredbandsbolaget och Canal Digitals utbud. Orsaken var att ägarbolaget Discovery Networks och Bredbandsbolaget och Canal Digital inte lyckats komma överens om ett nytt avtal.

Men nu är bråket över.

– Vi har en lösning och det är jätteskönt. Först och främst är vi jätteglada att kanalerna är tillbaka och att vi hittat ett avtal som värnar om kunderna, säger Aron Samuelsson, presschef på Telenor, som äger Bredbandsbolaget.

Nytt avtal

Bredbandsbolaget skriver i ett pressmeddelande att företagen enats om ett nytt distributionsavtal. Det innebär att Discovery Networks kanaler gör comeback i tv-rutan för omkring 800 000 kunder.

– Vi är nöjda över att ha nått fram till Discovery och att vi enats om ett nytt långsiktigt avtal där vi värnat om våra kunders intressen. Det finns ett tryck för att öka priset på programinnehåll, inte bara från Discovery, och det är viktigt att vi förhandlar med alla rättighetshavare för att behålla en bra prisbild för kunderna, säger Jonas Jegerborn, Bredbandsbolagets chef, i en kommentar.

Även kanalägarna Discovery Networks skickade ut ett pressmeddelande där vd:n Jonas Sjögren gläds åt att kanalerna är tillbaka på distributörernas plattformar igen.

– Vi har verkligen delat den besvikelsen som våra tittare upplevt under den tid de inte kunnat se sina kanaler och favoritprogram, säger han.

Långa förhandlingar

Förhandlingarna har pågått sen månadsskiftet i Norge mellan företagsledningarna.

– Det är två stora företag som förhandlat med kunder och tittare i fokus. Det resulterade beklagligt nog i en konflikt men nu finns glädjande nog en lösning som också den har tittarna och Canal Digital och Bredbandsbolagets kunder i fokus, säger Dan Panas, presschef för Discovery Networks.

Redan på torsdagsmorgonen började kanalerna komma tillbaka till hushållen och inom några timmar beräknas alla ha tillgång till de förlorade kanalerna igen.

– Vi kommer att som en gest till kunderna fortsätta frivisa flera kanaler månaden ut, säger Aron Samuelsson.

Tv-bråket har tagit många vändningar och upprört tittare runt om i landet.

– Vi har inte varit överens och det har vi inte hymlat med. Framåt vill vi fokusera på vårt långsiktiga avtal. Det finns ingen anledning att inte ha en bra dialog framöver, säger Aron Samuelsson.

Om det nya avtalet innebär någon prishöjning är inget Bredbandsbolaget nämner i nuläget.