Galghumor är bra medicin mot valdepression

Satte ribban. I slutet av förra året släppte Grotesco ”Flyktingkrisen – en musikal”.

Det bästa för klimatet vore att vi dör. Fniss.

I valspurten har den politiska humorn blivit mörkare än någonsin.

Duell, utfrågning, debatt. Utspel, attack, löfte. ­Andas och upprepa. Det är lätt att känna sig proppmätt på val efter veckor av intensiv rapportering, med allt tröttare partiledare på en ymnig flora av plattformar. Hur ska hjärnan hantera all information utan att koka över?

Ett klyschigt svar är: genom att skratta.

Humorgruppen Grotesco satte ribban högt redan i slutet av förra året genom sin ”Flyktingkrisen – en musikal” i ”Grotescos sju mästerverk” (SVT) som känns angelägnare än någonsin nu när pendeln svängt totalt från medkänsla till krav på tuffa tag. Fördelen Grotesco hade jämfört med dem som nu försöker göra dagsaktuell humor är naturligtvis tid. Tid att skriva, men också lyxen av ett längre perspektiv.


Så hur skämtar man bäst om pågående valrörelse? Tv-veteranen ”Parlamentet” (TV4) löser ekvationen med älskvärt trams. Programmet har aldrig haft något vassare politiskt innehåll, vilket också är en del av ­poängen. De driver snarare med politikens former och synar dess värsta klyschor och plattityder. Panelens proffsdebattörer undviker att svara på frågor, ­byter hållning och går till personangrepp. Komiker som Annika Andersson, Robert Gustafsson och Per Andersson briljerar bekvämt i det bitvis ganska ­såsiga formatet.

Genom producenten Michael Lindgren har Grotesco ett finger med i spelet även i SVT:s ambitiösa humorsatsning ”Svenska nyheter” som dragit igång sin andra säsong lagom till valet. Målet är uppenbart att göra en svensk version av amerikanska succéer som ”The daily show” (Comedy central) och ”Last week tonight with John Oliver” (HBO Nordic). ­Kanske främst den senare med sina korta, dags­aktuella skämt och längre nyhetsanalyser avslutat med lite spex (i första avsnittet spårade studion ur i ­E-Type-disco).


Om första säsongen bitvis svajade är nivån stadigare nu. Fullt fokus på valet ger programledaren Jesper Rönndahl enkla poänger att plocka hem med hjälp av partiernas svulstiga valfilmer och tokroliga klipp ur tv-debatter. Långt ifrån allt är särskilt ­nyskapande, inte heller den drastiska slutsatsen att lösningen på klimat­problemen är att dö. 

Under sommaren har jag hört många upprepa just det galghumoristiska skämtet, bland annat i briljanta pod­casten ”Lilla drevet”.

I andra stunder lyckas ”Svenska ­nyheter” skickligt utnyttja satir­programmets fördelar jämfört med den vanliga nyhetsrapporteringen, nämligen utrymmet de har att ­sätta fingret på udda detaljer och sammanhang som må vara ­skruvade, men tankeväckande. Spaningen om hur partier ­tävlar om mesigast klimat­förslag för att inte skrämma bort bekvämlighetsknarkande väljare eller analysen av ­begreppet ”nedärvd essens” i SD:s principprogram är bra exempel på medicin förpackad i festlig pillerburk.


Rönndahls pillemariskt käcka uppsyn kontrasterar starkt mot det bistra allvaret bakom skämten. Nästan så att man glömmer att det tyvärr är söndag snart. 

Veckans...

… kriminalmisär. ”En kvinnas fall” (SVT), som hette ”Kiri” när den sändes på brittiska Channel 4 i vintras, är ännu en urstark skådespelarprestation av Sarah Lancashire (”Happy valley”). Hon spelar en empatisk men kanske inte helt stabil ­socialarbetare som hamnar i skottgluggen när 9-åriga Kiri försvinner efter ett besök hos sin biologiska farfar. Sista avsnittet sänds nästa torsdag.


… familj. Det har varit alldeles för tyst om fjärde och sista säsongen av ”Casual” (HBO Nordic) som släpptes i slutet av juli. Relationsanalfabeten Alex (Tommy Dewey), hans syster Valerie (Michaela Watkins) och hennes dotter Laura (Tara Lynne Barr) är lika vilsna och existentiellt sökande som vanligt, men hittar ­någon slags trygghet i sin okonventionella familjekonstellation.

… Oscarsbidrag. Svensknominerade ”Gräns” går fortfarande på bio och på lördag har alla som ännu inte sett förra årets Cannes-vinnare och Oscars-finalist ”The square” chansen när den visas på SVT. ­Ruben Östlunds mörkt humoristiska skildring av konstvärlden är ­kanske inte hans starkaste verk, men klart underhållande.


… tv-pris. I några år har jag suttit i juryn för seriepriset på norska tv-festivalen Nordiske seriedager som går av stapeln i slutet av september. I veckan avslöjades att de svenska bidragen till det nordiska priset är ”Bron” (SVT) i dramakategorin och ”Grotescos sju mästerverk” (SVT) bland komedierna. Under festivalen i Oslo har man också chansen att lyssna på samtal med tv-skapare som ”Game of thrones”-regissören Jeremy Podeswa och ”Vänner”-­legendaren Martha Kauffman.