”Homeland” måste kämpa för att hitta sin nerv igen

Sandra Wejbro: Varför inte vända strålkastarljuset mot den ekonomiska makten?

Tröttsamma maniska utbrott. Carries upprepade ”medicinerna slutar verka”-scener har helt enkelt slutat verka.

Carrie röjer runt och självmedicinerar.

”Homeland” (SVT) är sig likt – om någon fortfarande ids bry sig.

Sjunde säsongen av ”Homeland” körde diskret i gång för några veckor sedan, dagen efter den amerikanska premiären. Vi landar i efterspelet av attentatet mot president Elizabeth Keene (Elizabeth Marvel) där 200 underrättelseagenter, inklusive Saul ­Berenson (Mandy Patinkin), gripits på mer eller mindre lösa grunder. I svallvågorna av presidentens hämndlystnad dör en av hjärnorna bakom konspirationen, general McClendon (Robert Knepper), mystiskt i fängelset. Hathetsande programledaren Brett O’Keefe (Jake Weber) är på flykt undan FBI, men fortsätter sända tv med hjälp av sina sympatisörer runt om i landet. USA vibrerar på gränsen till inbördeskrig med privata arméer, frifräsande polismyndigheter och manipulerade nyheter. Stämningen är explosiv.

Samtidigt är Carrie (Claire Danes) i rätt kass form igen. Hon bor hemma hos sin syster, medicinerna hjälper inte som tidigare och skulderna växer medan hon bedriver en privat utredning för att försöka stoppa Keenes maktfullkomliga styre och ta reda på hur McClendon dog.


Tyvärr är Carrie ett av problemen med ”Homeland” just nu. Efter sju säsonger är det lätt att tröttna på skildringen av hennes maniska utbrott som ska hamra in tv-seriens credo: ”Även om du är paranoid kan de verkligen vara ute efter dig”. Carries svårigheter är monumentala även utan bipolariteten, hennes rollfigur behöver knappast de repetitiva ”medicinerna slutar verka”-scenerna som grädde på moset.

”Homeland” bjuder inledningsvis på få nya mysterier, i stället hackas gammal skåpmat på den amerikanska inrikespolitiken som en rak fortsättning på säsong sex. Först i avsnitt fyra och fem börjar det bränna till, mycket tack vare FBI:s belägring av en familjegård fylld med beväpnade milismän, barn och tokstollen O’Keefe, betydelsen av falska nyheter och de skickligt skildrade moraliska träskmarkerna. Den där känslan av att även vinster är förluster som ”Home­land” är så bra på.

Rupert Friend.

Frågan är bara hur många tittare de förlorat längs vägen. Precis som en annan veteranserie, ”The walking dead”, har ”Homeland” tappat såväl glöd som publik. Sedan säsong fyra, då Carrie jagade terroristen Haqqani i Afghanistan, har tittarsiffrorna långsamt dalat. Det var första säsongen utan Brody (Damian Lewis) liksom den nuvarande är den första utan Peter Quinn (Rupert Friend). Carries nya vapendragare Dante Allen (Morgan Spector) har hittills inte alls samma vrickade lyskraft.

Problemet för ”Homeland” är också att verkligheten fortsätter överträffa dikten. Med Donald Trump vid rodret är den amerikanska politiken redan tillräckligt skruvad.


”Homeland” måste kämpa för att hitta sin nerv igen. Kanske kan den grävas fram i ett splittrat USA, där nya krafter medvetet arbetar för att manipulera opinionen. Där allt inte heller förutsägbart kan skyllas på Ryssland eller argsinta rednecks. Varför inte vända strålkastarljuset mot den ekonomiska makten? Tålamodet börjar tryta nu.


Veckans...

… film. ”Amatörer” har ett underliggande mörker, men skildrar småstad och vänskap så varmt att den tangerar feelgood-genren. Gabriela Pichler och Jonas Hassen Khemiri ligger bakom årets hittills finaste svenska film. Premiär i dag.

…koka soppa på en spik. ”Sveriges bästa” (TV 4) utser tidernas musikögonblick i en hopplös blandning av Swedish Metal Aid, Broder Daniel och… Alice Babs. Arja ­Saijonmaa får använda tv-tid åt att berätta att hon knappt minns Abbas Eurovision-vinst 1974 eftersom hon då var på turné med Theodorakis. Goddag yxskaft.

… Netflix-film. Alex Garlands ”Annihilation” med Natalie Portman och Tuva Novotny är vacker, tidvis spännande och smått pretentiös science fiction som är svår att slita ögonen ifrån.

…premiärer. I morgon kväll drar ”Stjärnornas stjärna” (TV 4) i gång, Petra Medes nya lördagsunderhållning där artister som Ola Salo, Ace Wilder och Tommy Nilsson ska tävla i olika musikgenrer. På söndag är det dags för ett nytt ”Robinson” (TV 4), den här gången med Anders Öfvergård vid rodret. Nästa fredag börjar ”Let’s dance”. Det är tydligt att TV 4 försöker ta tillbaka helgerna nu efter veckor av Mello-dominans.

…dokumentär. I morgon visar SVT ”Marianne Faithfull”, ett franskt porträtt av den ikoniska artisten som växlar musik, film och teater med missbruk, hemlöshet och självmordsförsök. Krasst och imponerande.