Ingen har brytt sig mindre om en final

Uppdaterad 2018-08-14 | Publicerad 2016-12-09

Frida Söderlund: Ingen skugga över Liam, men...

Liam Cacatian Thomassen vann ”Idol” 2016.

Ingen har brytt sig mindre.

Därför är 19-åringen den enda som hade kunnat gå vinnande ur tävlingen oavsett resultat.

Missförstå mig rätt. Att ingen bryr sig har ingenting med Liam eller Liams talang att göra. Den är på riktigt och den är viktig och ska, om något, tas på allvar.

Men.

Engagemanget som brukade skaka om varenda tv-soffa från norr till söder, som fick folket att kampanja för deltagare efter deltagare, har aldrig tagit fart och aldrig hittats under den höst som programmet rullat i tablån.

Det sociala engagemanget runt en artist har aldrig varit viktigare än 2016. Skivbolag signar inte längre artister enbart på talang, de tittar lika mycket på följarskara och potentialen att kunna engagera sin publik utanför scenen.

Den nya generationen lever på plattformar i telefoner och surfplattor och följer sina artister sida vid sida på sociala medier. Men trots att ”Idol” är TV4:s flaggskepp rakt in i målgruppen har det individuella genomslaget varit sämre än någonsin. för två år sedan hade alla som var topp tre nästan 100 000 följare på sociala medier inför finalen.

Inför kvällens drabbning nådde siffran knappt upp till det om man slog ihop alla tre finalisters individuella konton. Att vifta bort det som oviktigt eller orelevant i en modern värld är lite som att säga att internet är en fluga.

”Idol” är en tv-skuta som börjat få rost på skrovet. Programmet går mot sina sämsta tittarsiffror genom tiderna, ”Idol”-märkta artiklar har gett svag läsning och i finalen är fler skyltar riktad till gästakten Marcus & Martinus än någon av de tävlande finalisterna.

Genomslagskraften är precis som konfettin i Globen. Pang tjong när det smäller av och sedan leker det vackert i luften men så ligger det där på golvet i slutet och är inget annat än något använt.

TV4 säger att det blir en ny säsong, men jag kan inte föreställa mig att någon brytt sig mindre.

Kanske har det därför aldrig varit mer passande att en del av vinsten i år innebar en resa rakt över Atlanten, till USA och Los Angeles. Bort från Sverige.

”Idol”-skutan har gått på grund. Nu är det upp till Liam själv att få folk att bry sig.

Och som den enda deltagare med genomslagskraft där det räknas, med över 60 000 följare i sociala medier, var han också den enda som hade kunnat lyckas oavsett resultat.