Så småborgerligt att kinderna blossar

”Gift vid första ögonkastet” börjar relativt lovande – men det kan vara överilat att börja prata om barnbarn

TV-KRÖNIKA SVT:s kontroversiella men i grund och botten oerhört konservativa snackis ”Gift vid första ögonkastet” är tillbaka.

Trots att programmet allt mer ter sig som ett självplågeri-projekt för alla inblandade.

Det har varit stökigt kring SVT:s dejtingserie ”Gift vid första ögonkastet” ända sedan starten. Eftersom programkonceptet verkligen är 100 procent barockt och det dessutom är SVT, som har anständighetskrav på sig, som sänder det.

Diverse tyckare har skällt mycket på SVT. Och det har också deltagarna, varav många har mått dåligt under och efter inspelningarna, och vissa till och med lär ha blivit sjukskrivna.

Tittarna har i sin tur gått hårt åt deltagarna i sociala medier.

Och från SVT:s håll har det också varit upprört. Våren 2021 bannade programchefen Christina Hill journalister i etablerade medier, som hon menade hade börjat tänja på de pressetiska reglerna i sin bevakning.

Det hela börjar med andra ord mer och mer te sig som något som absolut ingen är nöjd med. Till och med tittarna verkar få proxy-ångest.

Och nästan inga par håller ihop. 

Arrangerade äktenskap har visserligen fungerat i många tider och kulturer, men det har byggt på att parterna har varit villiga att jobba länge och hårt på relationen. Eftersom de inte har haft något annat val.

Arvid & Ida.


Men engagerar gör i alla fall ”Gift vid första ögonkastet”, mer än det mesta, och därför måste showen naturligtvis gå vidare.

Nu har säsong nio börjat. Och innan den ens hade gjort det kom den första dosen kritik, som var så given att man skulle kunna kalla den för en spark mot öppet mål:

Alla deltagare är vita.

SVT är medvetna om problemet, men menar att det är svårt att leta utanför de som har sökt till programmet, eftersom det handlar om att ingå äktenskap och om väldigt höga insatser. Och att det faktiskt kan vara så att folk söker partners som är lika dem själva.

Caroline.

De har alltså prioriterat att försöka få till stånd matchningar som verkar rimliga åtminstone i teorin framför att presentera ett brokigt gäng.

Det låter kanske inte helt vansinnigt ändå. Och jag tror ju verkligen att SVT såg den här diskussionen komma på mils avstånd, och gärna hade undvikit den om de hade kunnat.

(För övrigt är väldigt långt ifrån hela landet representerat oavsett, eftersom samtliga deltagare, nästan alltid, bor i södra Sverige och huvudsakligen i storstäderna. Och sannolikt har även det sina skäl. Att någon skulle behöva flytta 150 mil, från vischan till city eller tvärtom, för att kunna fortsätta relationen efter programmet är knappast en gyllene förutsättning.)


I år är det i alla fall extra tydligt att produktionen har gått in för att matcha människor som är så lika varandra som möjligt, inte bara utseendemässigt och kulturellt.

Hos ett av paren, Agust och Caroline, märks kalla fötter visserligen av tidigt. Men ett annat, Arvid och Ida, kastar kläderna nästan omgående. Och åtminstone i de två första avsnitten ser det hela relativt lovande ut överlag. 

Men vi är förstås fortfarande på teaterstadiet, där alla spelar med. På salongsberusade bröllop där brudgummen på allvar rider in på en vit springare, vänner är lyriska, och mammor börjar prata om barnbarn. 

Det är lite gulligt, men också helt makalöst naivt och så småborgerligt att kinderna blossar.

Nu är man nyfiken på smekmånaden. Det brukar vara där det går söderut.

Stina.

FJELLBORGS FAVORITER


Wellmania 

Komikern Celeste Barber är suverän som oansvarig 39-årig partypingla och allmän hälsokatastrof i den här roliga nyheten på Netflix. Om en New York-baserad matkritiker som måste komma i form hemma i Sydney, snabbt, för att få jobba i USA igen.  


The good mothers

Missa inte det här verklighetsbaserade italienskspråkiga maffiadramat på Disney+, om hur en kvinnlig åklagare jobbade tillsammans med hunsade kvinnor på insidan för att komma åt den kalabriska maffian. Originellt, spänt och fritt från romantisering.


Beef

Steven Yeun och Ali Wong levererar både humor och tragik i Lee Sung Jins stilsäkra dramakomedi om två väldigt olika, fast också väldigt lika, Los Angeles-bor som drabbar samman i trafiken och drar igång en destruktiv hämndcykel. Netflix bästa serie på länge.


Hitta fler av Fjellborgs favoriter på tv.nu